Szlak śnieżek w ogonie komety Hartley 2

Misja sondy WISE jest już skończona, lecz wciąż pojawiają się nowe, ciekawe wyniki po analizie danych zebranych w trakcie projektu NEOWISE. Dotyczą na przykład komety 103P/Hartley 2, badanej wcześniej przez sondę Deep Impact.

Ze zdjęć uzyskanych przez teleskop WISE odtworzono drogę komety Hartley 2 i odkryto, że to ciało niebieskie pozostawia za sobą szlak okruchów wielkości piłek golfowych. Ślad rozciąga się znacznie dalej, niż wcześniej zakładano. Już w trakcie misji EPOXI dostrzeżono okruchy o średnicy od 3 do 30 centymetrów (grudzień 2010). Pozwoliło to na określenie wiarygodności misji NEOWISE (ze względu na brak chłodziwa). Teleskop WISE sprawdził się bez zarzutu, wykrywając z odległości 2 jednostek astronomicznych od Ziemi i 2,3 j.a. od Słońca śnieżki, wydostające się z komety Hartley 2. Mniejsze cząstki są wypychane przez wiatr słoneczny z ogona, a większe pozostają w nim. Dzięki temu można było określić ich wielkość.

Korzystając z tych samych danych, badacze określili, że mimo odległości od Słońca kometa wciąż wydziela duże ilości dwutlenku węgla (3.5[+/-0.9] x 10^24 molekuł na sekundę). Jesteśmy zaskoczeni, że dwutlenek węgla odgrywa tak ważną rolę w aktywności komety Hartley 2, kiedy znajduje się ona tak daleko od Słońca – powiedział James Bauer, główny autor artykułu, opisującego odkrycie.

{youtube}QhrBvn3uyu4{/youtube}