Oczekiwany start teleskopu Radioastron

Po niemal trzydziestu latach od zainicjowania misji dzisiaj o 02:31 GMT rakieta Zenit-3F wyniosła rosyjskie obserwatorium Radioastron, znane również pod nazwą Spektr-R.

Start nastąpił z kosmodromu Bajkonur. Ważące 3850 kg obserwatorium Radioastron zostało wyniesione na wstępną niską orbitę okołoziemską. Docelowo orbita ma wynosić 340 000 x 500 km oraz posiadać inklinację 51,4 stopni.

Teleskop rozłoży antenę o szerokości 10 metrów. Misja ma pracować przez następne 5 lat. Głównym celem misji będzie badanie źródeł radiowych w Drodze Mlecznej oraz innych galaktykach. Uzyskane dane będą pomocne dla lepszego zrozumienia zagadnień astrofizycznych i kosmologicznych. Poniżej prezentujemy zapis startu rakiety Zenit-3F.

{youtube}Sd5zhs3Bygg{/youtube}
Credits: Telewizja Tsenki

Jest to pierwsza rosyjska misja astrofizyczna XXI wieku. Początki projektu sięgają początku lat 80., kiedy zakłady Ławoczkina rozpoczęły pracę nad dwoma teleskopami nowej generacji, oznaczonymi jako 1F. Pod koniec lat 80. projekt zakładał wystrzelenie trzech obserwatoriów: Spektr-RG, Spektr-R oraz Spektr-UF. Planom przeszkodził upadek Związku Radzieckiego, zapaść finansowa oraz przeznaczenie wszelkich funduszy rosyjskich badań kosmicznych na misję Mars-96. Niestety ambitny lot zakończył się wraz z awarią czwartego stopnia rakiety nośnej.

Można stwierdzić, iż wraz z udanym startem teleskopu Radioastron Rosja “wraca do gry” liczących się w badaniach przestrzeni kosmicznej. Wzrost gospodarczy kraju w ostatnich latach pozwolił na wznowienie i realizowanie nowych projektów, które zakończyły się wraz ze zmnianą ustroju oraz kolejnymi kryzysami ekonomicznymi. Jeszcze w tym roku zobaczymy start misji Phobos-Grunt do jednego z księżyców Marsa, zaś w 2014 – dwie misje lądowników Księżycowych (Łuna-Glob oraz realizowaną z Indiami Łuna-Resurs).