MESSENGER poprawia orbitę

Amerykańska sonda MESSENGER wykonała wczoraj manewr korygujący orbitę. Włączenie silników na 188 sekund zwiększyło okres orbity z 11 godzin 48 minut do 12 godzin.

W nocy z środy na czwartek merkuriańska sonda MESSENGER pomyślnie dokonała drugiej poprawki swojej orbity – poinformowali kontrolerzy misji z Laboratorium Fizyki Stosowanej Johns Hopkins University.

Włączenie silników na 3 minuty i 8 sekund pozwoliło zwiększyć okres orbity (czas trwania jednego okrążenia sondy wokół Merkurego) z 11 godzin 48 minut do dokładnie 12 godzin. Manewr, drugi z pięciu planowanych, rozpoczął się o 17:20 czasu wschodniego USA, czyli o 23:20 czasu środkowo-europejskiego. Wykonując go sonda zużyła około 1,9 kg paliwa.

Pierwsza z planowanych korekt miała miejsce w czerwcu. Spowodował on zmianę peryhermion (najniżej położony punkt orbity ciała okrążającego Merkurego) orbity na 200 kilometrów i skrócenie okresu orbitalnego.

Następny manewr zaplanowano na 7 września i spowoduje zmianę perhermion z obecnych 470 km z powrotem na 200 km.

MESSENGER jest pierwszym sztucznym satelitą Merkurego, planety położonej najbliżej Słońca. Jest też pierwszym statkiem, który zbliżył się do niej od 33 lat, tj. od misji Marinera 10. W 2014 roku do Merkurego ma zostać wysłana sonda BepiColombo, pierwsza wspólna misja europejskiej (ESA) i japońskiej (JAXA) agencji kosmicznej.