Dwa starty w nocy z 15 na 16 lipca

W nocy z piątku na sobotę polskiego czasu po dwóch stronach globu nastąpiły dwa starty rakiet nośnych. Jeszcze 15 lipca o godzinie 23:16:10 GMT z kosmodromu Bajkonur wystrzelona została rakieta Proton-M wraz ze stopniem Briz-M. Siedem i pół godziny później (6:41:00 GMT) z Cape Canaveral poleciała Delta-4M+.

Ładunkiem w pierwszym przypadku na orbitę transferową na geostacjonarną wyniesiono dwa satelity telekomunikacyjne: SES-3 (103 stopień szerokości zachodniej) oraz KazSat-2 (86 stopień szerokości wschodniej). Pierwszy satelita został zbudowany przez konsorcjum Orbital Sciences Corporation. Waży 3170 kg i będzie obsługiwany przez operatora SES-Americon.

KazSat-2 zbudowany w zakładach Chruniczewa będzie dostarczał usługi telekomunikacyjne dla Kazachstanu. Pierwotnie miał wspierać wystrzelonego w 2006 roku KazSat-1, jednak pierwszy satelita z serii przestał działać po dwóch latach pracy.

{youtube}43c2tpRgZZ4{/youtube}
Zapis startu Protona / Credits: telewizja Tsenki

Ładunkiem rakiety Delta był kolejny satelita amerykańskiego systemu nawigacyjnego GPS. Po trzech godzinach i 22 minutach Navstar-2F znalazł się na orbicie o parametrach 20450 x 20450 km oraz inklinacji 55 stopni.

{youtube}rXhCFAbLlao{/youtube}
Zapis startu Delty 4 / Credits: United Launch Alliance

Następny w kolei start również odbędzie się z kosmodromu Bajkonur. 18 lipca na godzinę 2:31:18 (GMT) wyznaczony jest start Zenita-3F ze stopniem rakietowym Fregat-SB. Ładunkiem jest astronomiczny satelita naukowy Spektr-R.

Wizualizacja satelity KazSat-2 / Credits: Zakłady Chruniczewa