Hubble fotografuje Galaktykę Centaurus A

Teleskop Hubble po kolejnej misji serwisowej został wyposażony w nową kamerę główną oraz inne instrumenty badawcze, postanowiono zatem ponownie sfotografować aktywną galaktykę Centaurus A.

Teraz, gdy Teleskop Kosmiczny Hubble (HST, Hubble Space Telescope) jest w stanie robić zdjęcia we wielu pasmach jednocześnie, na fotografii udało się uchwycić cały zakres fal od ultrafioletu do bliskiej podczerwieni. Dzięki temu widoczne są poświaty nowych aktywnych gromad gwiazd (kolor niebieskawy) oraz rejony, które na większości innych ujęć przesłonięte były pyłem galaktycznym. Nowe zdjęcie wykonano kamerą Wide Field Camera 3 w lipcu 2010.

Rozciągnięty kształt dysku galaktyki stanowi dowód na to, że Centaur A (oznaczenie katalogowe NGC 5128) w przeszłości zderzyła się i połączyła z inna galaktyką. Fala uderzeniowa, jaka musiała w efekcie powstać, spowodowała silną kompresję chmur wodorowych, co spowodowało lawinowe formowanie się nowych gwiazd. Są one na tym zdjęciu ukazane na czerwono.

Centaur A jest od nas oddalona o 11 milionów lat świetlnych, jest to więc najbliższa nam galaktyka o wciąż aktywnym jądrze. W samym środku rezyduje supermasywna czarna dziura, która wyrzuca strumienie szybko poruszających się cząstek w przestrzeń, ale zjawisko to nie jest widoczne na zdjęciu.

Zdjęcie ma wymiary 2,7 minut kątowych albo 8500 lat świetlnych, co odpowiada 2,6 kiloparseka. Obiekt można znaleźć na niebie według współrzędnych (J2000): rektascencja 13h 25m 27s.61, deklinacja -43° 01′ 08”.80.

(Hubblesite)

PS. Przepraszamy czytelników za drobną wpadkę łabędziowo-centaurową!