Nowy księżyc Plutona!

Orbitalny teleskop Hubble odkrył kolejny księżyc krążący wokół Plutona. To czyni misję New Horizons jeszcze ciekawszą, niż się spodziewano.

Pierwszy księżyc Plutona – Charon (średnica około 1200 km) – został odkryty w 1978 roku. Dwa kolejne, znacznie mniejsze księżyce, nazwane Nix (około 23-68 km średnicy) i Hydra (około 32 – 113 km średnicy), wykryto w maju 2005 roku za pomocą teleskopu Hubble (HST). Sześć lat później do grona księżyców tej planety karłowatej dołączył czwarty obiekt, który otrzymał czasowe oznaczenie P4.

Po raz pierwszy P4 został zarejestrowany na obrazach z HST 28 czerwca 2011 roku. Następne zdjęcia, wykonane 3 i 18 lipca, potwierdziły ruch orbitalny tego obiektu dookoła Plutona. Co wiemy o P4? Z pewnością jest to mały obiekt – średnicę szacuje się na 13-34 km. P4 krąży dookoła Plutona pomiędzy Nixem a Hydrą, z czasem około 31 dni. Tylko tyle jak na razie wiemy o tym obiekcie.

W kierunku Plutona zmierza sonda New Horizons, która w lipcu 2015 dokona przelotu obok tej planety karłowatej i jej księżyców. Ten przelot wydaje się być coraz ciekawszy, gdyż sonda zbada więcej obiektów i spróbuje odpowiedzieć na pytanie, jak doszło do powstania tego ciekawego układu. W tej chwili wydaje się, że księżyce Plutona powstały wskutek zderzenia tej planety karłowatej z innym dużym obiektem we wczesnym Układzie Słonecznym.

(HST)