Milionowa obserwacja teleskopu Hubble

Orbitalny teleskop Hubble dokonał swojej milionowej obserwacji 5 lipca 2011 roku. Jej celem było poszukiwanie wody w atmosferze egzoplanety HAT-P-7 b.

Egzoplaneta HAT-P-7 b to typowy “gorący Jowisz”, krążący bardzo blisko swojej gwiazdy macierzystej. Temperatura na tej egzoplanecie wynosi ponad 2300 stopni Celsjusza. Jest to dość często obserwowany obiekt – przykładowo kosmiczny teleskop Kepler obserwował tę planetę pozasłoneczną dla swojego “first light”. Kilka dni temu teleskop Hubble dokonał obserwacji HAT-P-7 b w celu detekcji wody. Była to milionowa obserwacja teleskopu Hubble, a wyniki obserwacji zostaną za kilka miesięcy opublikowane w formie pracy naukowej.

Teleskop Hubble został wyniesiony na orbitę 24 kwietnia 1990 roku przez prom Discovery w misji STS-31. Przez następne 21 lat teleskop Hubble dokonywał obserwacji i pomiarów nieba, które w diametralny sposób zmieniły naszą wiedzę na temat Wszechświata. Po misji STS-125 (prom Atlantis*) z maja 2009 roku, teleskop Hubble otrzymał nowy zestaw podzespołów i instrumentów naukowych, które pozwolą na dalsze obserwacje Wszechświata aż do około 2014 roku. Nowe detektory na pokładzie tego orbitalnego obserwatorium już teraz przynoszą dane wysokiej jakości – kilka tygodni temu nastąpiła obserwacja najdalszego obiektu we Wszechświecie.

Jest bardzo prawdopodobne, że kolejne trzy lata pobytu teleskopu Hubble na orbicie przyniosą następne ważne obserwacje nieba, dzięki którym ludzkość poszerzy swą wiedzę na temat Wszechświata.

* Właśnie dziś prom Atlantis zbliża się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w misji STS-135 – ostatniej wyprawie wahadłowca na orbitę.