Satelita Lem w fazie testów typu flatsat

Trwają prace przy pierwszym polskim satelicie naukowym Lem. W tej chwili satelita jest w fazie testów typu “flatsat”, które potrwają przez kilka najbliższych tygodni. Ponadto, Centrum Badań Kosmicznych otrzymało już wszystkie podzespoły dla drugiego satelity tej konstelacji – Heweliusza.

Od czasu naszego ostatniego artykułu o postępach prac w projekcie BRITE-PL nastąpiło kilka pozytywnych zmian. Ten artykuł podsumowuje najważniejsze wydarzenia z ostatnich tygodni.

Przede wszystkim, satelita Lem (pierwszy z konstelacji BRITE-PL) jest już testowany w trybie “flatsat”. Testy “flatsat” polegają na sprawdzaniu, jak wszystkie podzespoły satelity współdziałają ze sobą. Ten typ testów jest przeprowadzany w formie rozłożonej – połączone ze sobą wszystkie podzespoły Lema są zamontowane na płaskiej płycie i sprawdzane w warunkach laboratoryjnych. Testy potrwają jeszcze kilka następnych tygodni, w trakcie których nastąpi symulacja różnych warunków i trybów pracy satelity.

Ponadto, wszystkie elementy Heweliusza – drugiego satelity konstelacji BRITE-PL – zostały już dosłane do Centrum Badań Kosmicznych. Niebawem rozpoczną się testy poszczególnych podzespołów.

W tej chwili przewiduje się, że Lem zostanie umieszczony na orbicie w II połowie 2012 roku. Heweliusz dołączy do Lema rok później.

Oprócz prac nad satelitami naukowymi Lem oraz Heweliusz, Centrum Badań Kosmicznych PAN wspiera również projekt pierwszego polskiego studenckiego satelity PW-SAT, który być może zostanie wyniesiony na orbitę okołoziemską na pokładzie europejskiej rakiety Vega jeszcze w tym roku. Aktualnie PW-Sat znajduje się na etapie integracji, po którym nastąpi faza testów. Budują go Studenckie Koło Astronautyczne PW oraz Studenckie Koło Inżynierii Kosmicznej PW przy wsparciu inżynierów oraz infrastruktury CBK PAN.

(CBK)