Przerwa w pracach na ISS spowodowana kosmicznym śmieciem

Sześciu rezydentów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) musiało dziś na kilkadziesiąt minut przerwać swoją pracę i schronić się w kapsułach Sojuz. Powodem tego zamieszania był nieznany “kosmiczny śmieć”, który przeleciał blisko Stacji.

Śmieci kosmiczne to temat wielokrotnie poruszany na łamach serwisu Kosmonauta.net – jest ich coraz więcej na orbicie i stanowią coraz większe ryzyko dla satelitów. Od czasu do czasu zdarzają się uderzenia drobnych elementów w sztuczne satelity, czasem powoduje to poważniejsze uszkodzenia. Najbardziej znane wydarzenia, które wygenerowały dużą ilość odłamków, to zderzenie satelitów Kosmos 2251 i Iridium 33 w lutym 2009 roku oraz chiński test broni antysatelitarnej (ASAT) w styczniu 2007 roku.

Wśród obiektów, które są narażone na zderzenie z kosmicznymi śmieciami, znajduje się Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. Pomimo namierzania tysięcy obiektów poprzez naziemne radary oraz korektę orbity ISS, średnio co kilka miesięcy rezydenci Stacji muszą przerwać swoje prace i udać się na kilkadziesiąt minut do kapsuł Sojuz. Zdarza się to w sytuacji, gdy jakiś mały orbitalny śmieć zostanie odkryty zbyt późno, by można było efektywnie zmienić orbitę ISS i tym samym śmieć przeleci w odległości mniejszej od około 250 metrów.

Ostatnie takie wydarzenie miało miejsce w kwietniu 2011 roku. I wtedy rezydenci ISS musieli przerwać swe prace i przenieść się na kilkadziesiąt minut do kapsuł Sojuz. Jest to standardowa procedura – w przypadku uderzenia kosmicznego śmiecia w Stację życie ludzkie mogłoby być wystawione na niebezpieczeństwo. Dzieje się to wszystko pomimo, że ryzyko katastrofy wydaje się być stosunkowo niewielkie.

Dzisiejszy przelot kosmicznego śmiecia nastąpił około godziny 14:08 CEST. Kiedy kolejny nastąpi? Orbity wielu śmieci są stale i aktywnie monitorowane – istnieje jednak duża ilość mniejszych obiektów, które trudno stale monitorować i które dość dynamicznie mogą zmieniać swą orbitę wskutek interakcji z górnymi warstwami atmosfery. Z tego powodu jest możliwe, że niebawem znów zostanie wykryty obiekt, który może przelecieć stosunkowo blisko ISS – wymuszając przy tym przerwanie pracy kosmonautów i astronautów.