Projekt Astrobaza

Budowa w Kujawsko-Pomorskiem 14 astro-baz to przedsięwzięcie unikalne – nie tylko w skali kraju. „Newsweek” określił go mianem „pierwszego kosmicznego programu nauczania w Europie”.

Nikt dotąd na Starym Kontynencie (a zapewne i na świecie) nie podjął się budowy jednocześnie tak wielkiej liczby obserwatoriów astronomicznych na tak niewielkim obszarze. Premier Donald Tusk uznał nasz program za jedną z dwóch (obok warszawskiego Centrum Nauki Kopernik) najciekawszych inicjatyw edukacyjnych w Polsce i zapowiedział rozszerzenie jej na cały kraj.

Obserwatoria w Kujawsko-Pomorskiem powstają nie w największych ośrodkach regionu, ale na wsiach i w małych miasteczkach. Mają pomóc w niwelowaniu barier w dostępie do edukacji dzieciom i młodzieży z terenów wiejskich. Służyć będą jednak nie tylko uczniom szkół (przy których są budowane), ale wszystkim mieszkańcom województwa. Będą ogólnodostępne. Podobnie jak jest to w przypadku „Orlików”, po godzinach zajęć szkolnych astro-bazy będą otwarte dla wszystkich. Każdy będzie mógł dokonywać obserwacji obiektów niebieskich.

Astro-baza to nowoczesne, w pełni wyposażone w profesjonalny sprzęt obserwatorium astronomiczne. W każdym z 14 zbudowanych według tego samego planu budynków znajduje się ruchoma kopuła, w której umieszczony jest automatyczny teleskop Meade LX 200 14, teleskop słoneczny Coronado PST 40/400 oraz astronomiczna kamera CCD.

Wszystkie astro-bazy połączone zostaną w sieć, co pozwoli prowadzić równoległe obserwacje różnych rejonów nieba, które po połączeniu dadzą obraz całości. Specjalnie przeszkoleni opiekunowie astro-baz (zwykle nauczyciele fizyki ze szkół, przy których one powstały) oraz uczniowie-członkowie kół astronomicznych z tych placówek, współpracować będą z kolegami z innym krajów Europy.

Już dziś, choć sieć astro-baz jeszcze nie działa (otwarcie większości planowana jest na wrzesień 2011 r.), przy pomocy dostarczonych już do szkół teleskopów członkowie kół astronomicznych obserwują gwiazdy i planety, dlatego już teraz Kujawsko-Pomorskie ma zaznaczonych najwięcej punktów na europejskiej mapie obserwacji nieba.

Przypomnijmy, że pierwsza astro-baza w Gniewkowie (powiat inowrocławski) została uruchomiona 1 czerwca 2011 r. W uroczystości wziął udział premier Donald Tusk, który zapowiedział rozszerzenie idei budowy astro-baz w całym kraju.

Uruchomienie astro-baz ma, zdaniem autorów projektu – samorządowych władz województwa kujawsko-pomorskiego, przyczynić się do spopularyzowania wśród młodzieży nauk ścisłych, co w przyszłości ma zaowocować większym zainteresowaniem studiami na kierunkach technicznych. Absolwenci tych studiów mają znacznie większe szanse na atrakcyjną pracę.

Koszt budowy 14 astro-baz wynosi 4,1 mln zł, przy czym aż 65 proc. wartości przedsięwzięcia refunduje Unia Europejska poprzez Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Link: Astrobaza.eu