Na jesiennym niebie widoczna będzie kometa

Kometa Elenin (fachowo obiekt ten nosi nazwę C/2010 X1) została odkryta w grudniu 2010 roku przez Leonida Elenina, obserwatora nieba z Lubiercy w Rosji. Odkrycie zostało dokonane zdalnie, dzięki użyciu obserwatorium ISON-NM pod Mayhill (Nowy Meksyk, USA).

W chwili odkrycia kometa znajdowała się 647 milionów kilometrów od Ziemi. Obecnie podróżuje ona w kierunku peryhelium zbliżając się z peryferiów Układu Słonecznego. Przykładowo 4 maja znajdowała się już 274 miliony kilometrów od Ziemi. Niestety, nie będzie dla nas aż tak dobrze widoczna jak np. Hale-Bopp w 1997 roku – aby dostrzec Elenin, potrzebne będą lornetka oraz czyste niebo.

Kometa będzie najjaśniejsza krótko po największym zbliżeniu do Ziemi (35 milionów kilometrów), 16 października. Wbrew niektórym obawom krążącym po Internecie w żadnym sensie nie stanowi ona jakiegokolwiek zagrożenia dla naszej planety.

Używając całej sieci instrumentów badawczych w ramach The Near-Earth Object Observation Program (zwanej też Spaceguard), NASA rutynowo poszukuje obiektów mogących zbliżyć się do Ziemi w przyszłości. Za przebieg programu odpowiada Laboratorium Napędów Odrzutowych JPL (Pasadena, USA) będące oddziałem prestiżowej Politechniki Kalifornijskiej.

Źródło: NEOOP