Dawn zbliża się do planetoidy Westa

Wystrzelona w 2007 roku sonda Dawn zrobiła pierwsze zdjęcie (4) Westy. Na wysoką orbitę wokół planetoidy Dawn wejdzie 16 lipca. W dniu dzisiejszym sonda znajduje się 918 tysięcy kilometrów od celu.

Na zdjęciu wykonanym 3 maja z odległości 1200 tysięcy kilometrów można dostrzec kulisty kształt planetoidy. Sonda zbliża się do celu z prędkością około 1200 kilometrów na godzinę. Kolejne zdjęcia sukcesywnie będą publikowane na stronie misji. Po wejściu na orbitę Westy sonda sukcesywnie będzie obniżała wysokość względem planetoidy. Ostatecznie badania mają być wykonywane z wysokości 180 km nad powierzchnią.

W lipcu przyszłego roku sonda uda się w podróż do kolejnej planetoidy. W lutym 2015 roku powinna wejść na orbitę (1) Ceres, największego obiektu pasu planetoid. Jeżeli po roku badań sonda nadal będzie posiadała odpowiednie zapasy paliwa, rozważa się lot w kierunku planetoidy (2) Pallas.

Dawn posiada trzy silniki jonowe zasilane ksenonem. Wytwarzany ciąg można zmieniać, wynosi on od 19 do 91 mN. Sonda została wystrzelona 27 września 2007 roku, zaś w w lutym 2009 roku w ramach asysty grawitacyjnej zbliżyła się do Marsa.

Lot realizowany jest w ramach programu Discovery, serii niskobudżetowych misji NASA, których koszt nie przekracza 300 milionów dolarów. W ramach programu zrealizowane zostały już misje: NEAR Shoemaker (orbiter asteroidy Near), Mars Pathfinder (lądownik marsjański), Lunar Prospector (orbiter Księżyca), Deep Impact (misja do komet Tempel 1 oraz Hartley 2), Stardust (pobranie próbek pyłu komety Wild 2 oraz zbliżenie się do Tempel 1) oraz Genesis (pobranie próbek wiatru słonecznego). Obecnie realizowane są jeszcze misje MESSENGER do Merkurego oraz Kepler – poszukiwanie egzoplanet. We wrześniu bieżącego roku w kierunku Księżyca polecą orbitery GRAIL (badanie pola grawitacyjnego)

O przebiegu misji Dawn pisaliśmy 11 czerwca i 4 lipca 2010 oraz 30 marca 2011 roku.