GRAIL już na Florydzie

Na Florydę dostarczono kolejną amerykańską sondę kosmiczną, choć właściwie są to dwa pojazdy. Tandemowa misja GRAIL, przeznaczona do badań Księżyca z jego orbity, ma zostać wysłana w swoją podróż kosmiczną we wrześniu br.

20 maja 2011 roku samolot transportowy Boeing C-17 Globemaster III dostarczył z fabryki koncernu Lockheed-Martin znajdującej się w Denver (stan Kolorado) do Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na Florydzie dwie bliźniacze sondy kosmiczne GRAIL (Gravity Recovery and Interior Laboratory). Urządzenia, po uprzednim wypakowaniu z kontenerów transportowych, co nastąpiło 23 maja, trafiły do tzw. clean room, gdzie przechodzą dalsze przedstartowe przygotowania i testy.

Jednocześnie trwają prace montażowe przy rakiecie, która 8 września 2011 roku około godziny 14:37 CEST ma wynieść z wyrzutni LC-19 oba próbniki w przestrzeń kosmiczną. Na nosiciela sond wybrano rakietę nośną Delta II w konfiguracji 7920-Heavy. Misja księżycowa jest jedenastą w ramach programu NASA Discovery, którego celem jest wysyłanie aparatów bezzałogowych w celu zebrania danych naukowych przy relatywnie niskich kosztach.

Sama GRAIL powstała na bazie misji GRACE  (Gravity Recovery and Climate Experiment), w ramach której satelity badają ziemskie pole grawitacyjne.

Po starcie oba pojazdy znajdą się na trajektorii wiodącej w stronę punktu L1 Słońca i Ziemi. Po przejściu przez ów obszar nastąpi zmiana trajektorii lotu. Próbniki podejdą do naszego jedynego naturalnego satelity – a więc celu misji – w dniu 31 grudnia 2011 oraz 1 stycznia 2012 roku od strony bieguna południowego. Zapłon silników obu sond, mający doprowadzić do ich satelizacji, ma trwać około godziny. Kolejne manewry, które nastąpią w późniejszym czasie skorygują natomiast same parametry kołowej orbity lunarnej, która docelowo ma przebiegać 50 km nad powierzchnią Srebrnego Globu. Aparaty GRAIL-A i GRAIL-B mają poruszać się po niej, lecąc w formacji. Dystans pomiędzy nimi ma wynosić około 180 km.

Naukowcy spodziewają się, że dane zebrane w toku badań udzielą odpowiedzi na wiele od dawna zadawanych pytań dotyczących Księżyca, a także Ziemi i procesu powstawania innych skalistych planet w Układzie Słonecznym. Sondy mają m.in. badać skorupę oraz litosferę, pomóc zrozumieć asymetryczną ewolucję termiczną Srebrnego Globu, zbadać strukturę podpowierzchniową basenów uderzeniowych oraz pochodzenie maskonów. Pomogą także oszacować rozmiary wewnętrznego jądra. Po zakończeniu badań sondy mają zostać skierowane w stronę powierzchni, o którą się rozbiją, podobnie jak wiele poprzednich urządzeń, których misja dobiegła końca.

Obecnie wokół Księżyca krążą dwie nadal funkcjonujące sondy kosmiczne – amerykański LRO i chiński Chang’e-2. Pierwsza z nich ma funkcjonować jeszcze przynajmniej dwa lata, druga w połowie czerwca 2011 ma zostać skierowana do punktu L2 układu Ziemia-Słońce. W przyszłym roku NASA planuje wysłanie kolejnej sondy księżycowej. Orbiter LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer) ma wyruszyć w podróż za pomocą rakiety Minotaur-5 w październiku 2012 roku. Chińczycy zaś przygotowują swoją pierwszą misję powierzchniową – wyposażoną w łazik sondę Chang’e-3. Aparat wyląduje prawdopodobnie w rejonie Sinus Iridium – być może wydarzenie to będzie miało miejsce już w przyszłym roku