Potwierdzenie istnienia Kepler-10 c

Dosłownie kilka godzin temu nastąpiło potwierdzenie istnienia egzoplanety Kepler-10 c. Jest to prawdopodobnie obiekt typu “gorący Neptun” i jednocześnie druga znana egzoplaneta w układzie Kepler-10.

Kepler-10 to jedna z gwiazd, która była badana przez kosmiczny teleskop Kepler. Na początku tego roku doniesiono o istnieniu małej skalistej egzoplanety Kepler-10 b, krążącej bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej. Już wtedy podejrzewano, że dalej od tej gwiazdy krąży druga, większa egzoplaneta. Kilka godzin temu opublikowano potwierdzenie istnienia tej egzoplanety. Obiekt nazwano Kepler-10 c i do potwierdzenia posłużono się kosmicznym obserwatorium Spitzer, działającym na zakresie podczerwieni.

Kepler-10 c ma promień około 2,2 promienia Ziemi oraz masę około 20 mas Ziemi. Obiekt krąży w odległości około 0,24 AU (około 36 mln kilometrów) od swej gwiazdy macierzystej z czasem około 45 dni. Ponieważ gwiazda macierzysta jest całkiem podobna do naszego Słońca, to jest oczywiste, że warunki na Keplerze-10 c są iście piekielne, a sam obiekt jest prawdopodobnie typowym przykładem tzw. “gorącego Neptuna”.

Ryzyko, że istnienie Keplera-10 c to szum i błędny odczyt danych, zostało zredukowane do zaledwie 0,002%. Tym samym potwierdzono istnienie tej egzoplanety.

Stan listy znanych i potwierdzonych egzoplanet to 552 obiekty. Ta liczba prawdopodobnie niebawem bardzo wzrośnie za sprawą danych z teleskopu Kepler. Te dane są w tej chwili analizowane przez wiele grup badawczych z całego świata i już niebawem powinniśmy doczekać się publikacji naukowych.

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych, Spitzer)