Detekcja WASP-44 b, -45 b i -46b

Minął prawie miesiąc od ostatniego doniesienia o nowych planetach pozasłonecznych. Wreszcie dziś poinformowano o istnieniu trzech nowych egzoplanet. Obiekty zostały nazwane WASP-44 b, WASP-45 b i WASP-46 b. Wszystkie są tzw. “gorącymi Jowiszami”.

Początek 2011 roku nie był zbyt wyróżniający się, jeśli chodzi o liczbę odkrytych egzoplanet. Co prawda 1 lutego opublikowano dane z sondy Kepler zawierające ponad 1200 kandydatów na egzoplanety, lecz weryfikacja tych obiektów zajmie miesiące lub nawet lata. Nasza ostatnia informacja o nowych egzoplanetach pochodzi z 20 kwietnia, kiedy to pisaliśmy o czterech nowych, nie znanych wcześniej obiektach planetarnych.

Dziś (17 maja 2011) poinformowano o istnieniu trzech nowych egzoplanet. Wszystkie te obiekty wykryto w ramach programu SuperWASP. Obiekty nazwane WASP-44 b, WASP-45 b oraz WASP-46 b krążą bardzo blisko swych gwiazd macierzystych (odpowiednio około 5,25, 6,10 i 3,67 miliona kilometrów). Te egzoplanety są także bardzo masywne (odpowiednio około 0,9, 1 i 2,1 masy Jowisza z naszego Układu Słonecznego) – są więc tzw. “gorącymi Jowiszami”.

Atmosfery tych planet pozasłonecznych mogą być całkiem podobne do ogona komety – podobnie jak w przypadku egzoplanety HD 209458 b.

Stan listy znanych i potwierdzonych egzoplanet wynosi w tej chwili 551 obiektów.

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych)