Europejska Noc Muzeów – zaproszenie do Biblioteki Gdańskiej

Z przyjemnością ogłaszamy, że Biblioteka Gdańska Polskiej Akademii Nauk po raz pierwszy uczestniczy w Europejskiej Nocy Muzeów!

Wszystkim, którzy 14 maja (najbliższa sobota) w godz. 19:00-01.00 zechcą przybyć do historycznego gmachu Biblioteki przy ul. Wałowej 15, zaprezentowane zostaną oryginalne dzieła (stare druki) wybitnego gdańskiego astronoma Jana Heweliusza. Druki te są na co dzień pilnie strzeżone i przechowywane w magazynach niedostępnych dla zwiedzających.

Biblioteka Gdańska jako jedyna na świecie posiada w swych zbiorach komplet tytułów (niektóre z nich zawierają odręczne dedykacje). Niezwykle cenne są te kolorowane: Selenographia oraz Machinae coelestis.

W czasie unikatowej wystawy pokazane zostaną między innymi:

• Selenographia (1647) najważniejsze dzieło uczonego zawierające opis obserwacji Księżyca oraz liczne rysunki jego faz,
  • Machinae coelestis (1673) przedstawia historię astronomii i opis gdańskiego obserwatorium, opisy zaćmień Księżyca i planet oraz obliczenia astronomiczne,
  • Cometographia (1668) dedykowana Ludwikowi XIV, dotyczy obserwacji komet i ok. 200 gwiazd od czasów najdawniejszych,
  • Prodromus Astronomiae (1690) wydany już po śmierci Heweliusza, ukazuje atlas nieba i nowe gwiazdozbiory zaproponowane przez wybitnego badacza,
  • Portret Jana Heweliusza (1677) wykonany przez  gdańskiego malarza Daniela Schultza,
  • Globus nieba z 1728 roku, również ze zbiorów Biblioteki, który na podstawie map Heweliusza sporządził Johann Gabriel Doppelmaier.

Zapraszamy!

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje Pani Annie Potorskiej za przesłany tekst.