Rozstrzygnięcie CCDev2

W poniedziałek NASA przyznała kolejne kontrakty w ramach drugiej rundy programu rozwoju prywatnych załogowych statków kosmicznych. Pula 270 milionów USD powędrowała do czterech firm.

18 kwietnia NASA przyznała granty w ramach CCDev2, czyli drugiej rundy programu rozwoju prywatnych środków wynoszenia ludzi w kosmos, które w USA zastąpią wahadłowce kosmiczne.

Największą kwotę 92,3 milionów USD otrzymała od NASA firma Boeing, drugi największy grant z puli powędrował do Sierra Nevada Corporation, która pracuje nad statkiem DreamChaser. SpaceX otrzymał 75 milionów USD, a Blue Origin, 22 miliony.

W 2009 roku, w pierwszej rundzie programu, do firm powędrowało około 50 milionów USD. CCDev ma za zadanie w szybkim czasie dostarczyć USA środki wynoszenia ludzi na orbitę – Stany zostaną ich pozbawione w tym roku, wraz z wycofaniem wahadłowców kosmicznych. Ostatnie loty STS odbędą się w kwietniu (Endeavour) i czerwcu (Atlantis).

Do tego czasu, aby przewozić swoich astronautów do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, największe agencje kosmiczne na świecie będą polegały na rosyjskich kapsułach Sojuz.