SR 12 AB c – bezpośrednia obserwacja egzoplanety

Dziś zespół japońskich astronomów poinformował o istnieniu obiektu o prawdopodobnie planetarnej masie. Co ciekawe ta egzoplaneta została wykryta metodami bezpośredniej obserwacji w zakresie bliskiej podczerwieni. Ponadto, ten obiekt planetarny krąży w dużej odległości od swych dwóch słońc.

Nowy egzoplanetarny obiekt otrzymał oznaczenie SR 12 AB c. Jest to bardzo interesujący obiekt, prawdopodobnie o planetarnej masie.

SR 12 AB c krąży od swych dwóch gwiazd centralnych w średniej odległości aż 1100 AU – czyli 1100 razy dalej niż Ziemia od Słońca. Masa SR 12 AB c szacowana jest na około 13 mas Jowisza, przy czym dolny zakres szacunków to 6 mas Jowisza, a górny to 20. Istnieje zatem możliwość, że SR 12 AB c to brązowy karzeł o niskiej masie, choć wg astronomów bardziej prawdopodobne jest, że zaobserwowano egzoplanetę.

W centrum układu SR 12 AB znajdują się dwie gwiazdy (oznaczenia odpowiednio A i B), które dzieli dystans “zaledwie” 26 AU. Układ jest bardzo młody – wiek gwiazd szacowany jest na maksymalnie zaledwie kilka milionów lat. Układ jest typu T Tauri.

W przypadku SR 12 AB c istnieje wciąż 1% szansa, że to nie jest obiekt związany z układem SR 12 AB, a niezależny obiekt tła. Kolejne obserwacje prawdopodobnie pozwolą na weryfikację statusu SR 12 AB c. Jeśli jednak ten obiekt jest rzeczywiście członkiem układu SR 12 AB to astronomowie mają szansę obserwować powstający, bardzo młody, układ planetarny.

Odkrycia dokonano za pomocą teleskopu Subaru, za pomocą bezpośrednich obserwacji w zakresie bliskiej podczerwieni oraz obserwacji spektroskopowych.

Wraz z odkryciem SR 12 AB c oraz potwierdzeniem istnienia wcześniej wykrytych egzoplanet o nazwach CHXR 73 b i DH Tau b lista znanych planet pozasłonecznych obejmuje 534 obiekty.

Źródło informacji – publikacja naukowa oraz Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych.