Przygotowania do spaceru kosmicznego EVA-28

Dwaj rosyjscy kosmonauci przeprowadzą spacer kosmiczny z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej już 16 lutego. Do najważniejszych zadań EVA-28 należeć będzie instalacja oraz podjęcie eksperymentów, które wystawione są na rosyjskim segmencie Stacji ISS. Ponadto wypuszczony zostanie mały satelita, dostarczony na pokładzie ostatniego statku Progress.

Inżynierowie Lotu Ekspedycji 26. – Dmitrij Kondratjew oraz Oleg Skripoczka ponownie wyjdą w przestrzeń kosmiczną w rosyjskich kombinezonach Orlan-MK. Będzie to już drugie wyjście tych kosmonautów ze śluzy DC-1 w przeciągu 4 tygodni. Prace wykonane podczas poprzedniego spaceru opisaliśmy w tym artykule. Rozpoczęcie, planowanego na 5,5 godziny spaceru EVA-28, planowane jest na 14:15 CET.

W czasie wyjścia w przestrzeń kosmonauci zainstalują dwa eksperymenty:

• Molniya-Gamma – instrument będzie obserwował ziemskie rozbłyski gamma oraz inne źrodła radiacji występujące podczas burz i wyładowań w atmosferze Ziemi. Instrument składający się z trzech sensorów będzie zainstalowany na platformie na module Zwiezda (URM-D, Płaszczyzna IV).
  • Radiometria – urządzenie będzie zbierało informacje przydatne w procesach przewidywań trzęsień ziemi oraz prognozowania aktywności sejsmicznej. Eksperyment będzie zainstalowany na przenośnej platformie URM-D (Płaszczyzna II), która zainstalowana jest na module Zwiezda.

Kondratjew i Skripoczka podejmą także dwa panele Komplast, które zainstalowane są na module Zarja. Panele zawierają materiały eksperymentalne, wystawione na działanie przestrzeni kosmicznej. Celem przeprowadzania tych badań jest poszukiwanie lepszych materiałów do budowy statków kosmicznych.

Kosmonauci wypuszczą także pierwszego z serii edukacyjnych minisatelitów – ARISSat-1 (Earth Artificial Satellite) “Kedr” o masie 30 kilogramów i wymiarach 55x55x40 centymetrów. Jego zadaniem będzie wsparcie amatorskich operatorów radiowych, transmisja obrazów Ziemi z czterech pokładowych kamer oraz nadawanie 25 wiadomości powitalnych w 15 różnych językach. Zbudowany został przy wspólnym udziale agencji NASA, RSC Energia oraz korporacji Radio Amateur Satellita Corp. Minisatelita powinien wejść w atmosferę Ziemi w przeciągu 3-6 miesięcy od momentu wypuszczenia.

Relacja ze spaceru kosmicznego będzie nadawana przez telewizję NasaTv od godziny 13:45 CET. Będzie to drugi spacer kosmiczny dla Kondratjewa, który będzie miał ubrany skafander z czerwonymi znacznikami, oraz trzeci spacer dla Skripoczki, którego będą odróżniały od kolegi niebieskie znaczniki. Tym razem obaj kosmonauci będą wyposażeni w system oświetleniowy oraz kamery bezprzewodowe (tzw. helmetcams), zapewniające możliwość dokładnego śledzenia ich poczynań przez kontrolerów w Moskwie i Houston na Ziemi. Sprzęt zapożyczony będzie od amerykańskich skafandrów EMU.

Podniesienie orbity Stacji ISS

10 lutego, o godzinie 22:37 CET został przeprowadzony manewr podniesienia orbity Stacji ISS przy wykorzystaniu ośmiu silniczków DPO rosyjskiego statku towarowego Progress M-07M/39P. Odpalenie rozpoczęło się o godzinie 22:37:30 CET i trwało 263 sekund. Zmiana prędkości wynosiła 0,5 m/s.

Orbita podwyższona została o 0,9 kilometra. Celem manewru było ustabilizowanie orbity Stacji ISS przed dokowaniem wahadłowca Discovery misji STS-133 oraz odcumowaniem rosyjskiego statku załogowego Sojuz TMA-21/26S, które będzie miało miejsce 16 marca. Orbita Stacji ISS przebiega teraz 352,3 km nad Ziemią.