Orbital odpowiedzialny za komercyjne ładunki na Iridium NEXT

Orbital Sciences zarezerwowało miejsce na dodatkowe ładunki użyteczne na satelitach nowej generacji sieci Iridium.

Iridium Communications i Orbital Sciences podpisały umowę, która rezerwuje dla firmy Orbital miejsce na ładunki dodatkowe na satelitach Iridium NEXT.

Umowa przewiduje, że Orbital złoży w 2011 serię bezzwrotnych depozytów o wartości 10 milionów USD w zamian za zarezerwowanie możliwości umieszczenia dodatkowych ładunków w 20% przeznaczonej do tego objętości sieci Iridium NEXT. Orbital będzie wykupywał to miejsce dla swoich klientów i ich ładunków.

Iridium przewiduje, że z przyszłych opłat za miejsce na swoich satelitach pozyska od Orbital Sciences Corp. (OSC) ponad 100 milionów USD (200-300 mln USD z całej objętości jaką udostępni).

W zeszłym tygodniu OSC zostało wybrane przez głównego wykonawcę satelitów Iridium NEXT, firmę Thales Alenia Space, jako podwykonawcę do integracji i montażu ładunków podstawowych 81 satelitów (66 roboczych, 6 zapasowych na orbicie, i 9 zapasowych na ziemi).

Najważniejszym potencjalnym klientem na ładunki dodatkowe jest rząd USA, który chcąc obniżać koszty co raz częściej decyduje się na korzystanie z prywatnych, komercyjnych sposobów dostarczania ładunków na orbitę. Orbital i Iridium współpracują w tej dziedzinie, starając się dopasować możliwości tego typu usług do potrzeb programów rządowych. Z miejsc na satelitach korzystać będą zapewne wojskowe i cywilne instytucje naukowo-badawcze.

W ciągu 12-18 miesięcy Iridium powinna podpisać dalsze umowy na wynajem miejsca na swoich nowych satelitach.

Konstelacja Iridium NEXT jest uważana za największą prywatną inwestycję w przestrzeń kosmiczną. Jej budowa ma pochłonąć około 3 miliardów USD.

Źródło: Iridium