Messenger wykonuje portret Układu Słonecznego

Sonda Messenger, która w marcu tego roku rozpocznie dokładne badania Merkurego, wykonała szereg zdjęć ukazujących Układ Słoneczny. Tak wykonany portret jest niejako nawiązaniem do analogicznej kompozycji stworzonej przez sondę Voyager-1 dwadzieścia lat temu.

Drugi w historii portret Układu Słonecznego został opublikowany w tym tygodniu. Widać na nim wszystkie planety za wyjątkiem Urana i Neptuna. Te dwie ostatnie planety Układu Słonecznego ze względu na odległość są praktycznie niewidoczne. Kompozycja została złożona ze zdjęć uzyskanych na początku listopada ubiegłego roku. Stanowią je trzydzieści cztery obrazy uzyskane kamerą szerokokątną Wide Angle Camera (WAC), która jest częścią systemu obrazowania Mercury Dual Imaging System (MDIS).

Portret Układu Słonecznego jaki wykonała sonda Messenger jest już drugim tego typu przedsięwzięciem w historii. Po raz pierwszy analogiczną kompozycję zdjęć uzyskano w lutym 1990r. kiedy to inna sonda, Voyager-1 znajdowała się w odległości około 6mld km od Słońca. Wtedy na podstawie sześćdziesięciu zdjęć stworzono obraz ukazujący wszystkie planety za wyjątkiem Merkurego.

Dwadzieścia lat później na wykonanie podobnej kompozycji zdecydował się zespół odpowiadający za sondę Messenger. W odróżnieniu od tego wykonanego w latach 90-tych, obrazy przesłane przez Messenger’a ukazują Układ Słoneczny z jego wewnętrznej części. Na zdjęciach nie tylko wyraźnie widoczne są niemal wszystkie planety, ale także udało się uchwycić księżyc Ziemi oraz cztery największe księżyce Jowisza. Tłem portretu są gwiazdy Drogi Mlecznej, które także zostały zarejestrowane przez kamerę WAC.

Sonda kosmiczna Messenger została wystrzelona 3 sierpnia 2004r. z zamiarem dokładnego badania planety Merkury. Po starcie podąża po trajektorii, która przebiegała w pobliżu Ziemi (2 sierpień 2005), Wenus (24 październik 2006 oraz 5 czerwiec 2007) i Merkurego (14 styczeń, 6 październik 2008, oraz 28 września 2009). Podczas szeregu przelotów wykorzystany został efekt asysty grawitacyjnej aby zmniejszyć prędkość sondy. Dzięki temu wejście na orbitę okrążającą Merkurego będzie możliwe przy zastosowaniu stosunkowo małej ilości paliwa ograniczając tym samym masę całej sondy. Manewr wejścia na orbitę według planu odbędzie się już w przyszłym miesiącu. Nastąpi to dokładnie 18 marca.

Dużą rozdzielczość portretu Układu Słonecznego wykonanego przez sondę Messenger można pobrać tutaj (około 22MB): LINK