HD 5388 b bardzo przybrała na wadze…

Z listy potwierdzonych egzoplanet usunięto obiekt o nazwie HD 5388 b. Okazało się, że ten obiekt jest około trzydzieści pięć razy bardziej masywny niż to wcześniej wyliczono. HD 5388 b nie jest zatem egzoplanetą a brązowym karłem.

O odkryciu HD 5388 b wspominaliśmy już w październiku 2009 roku. Wtedy to ten obiekt wydawał się być odpowiednikiem Jowisza z naszego Układu Słonecznego – masę minimalną HD 5388 b szacowano na około dwie masy Jowisza. Ten stan się diametralnie zmienił 17 lutego 2011 roku, kiedy to nastąpiła publikacja pracy naukowej na temat HD 5388 b. Astronomowie badający ten obiekt wyliczyli, że masa HD 5388 b to około 70 mas Jowisza. W ten sposób zupełnie nieoczekiwanie HD 5388 b przybrał na wadze około trzydzieści pięć razy i stał się brązowym karłem.

Jak to możliwe, że wcześniejsze wyliczenia wskazywały na masę zaledwie dwa razy większą od Jowisza? Odpowiedź kryje się w słowie “minimalny”. W tej chwili niektóre techniki detekcji egzoplanet są w stanie podać jedynie minimalną masę obiektu planetarnego, który wywołuje oddziaływania grawitacje na swą gwiazdę macierzystą. Część parametrów orbity (np inklinacja) często jest nieznana, co oznacza, że astronomowie są w stanie wyliczyć jedynie minimalną masę obiektu, jaki byłby w stanie wywołać zaobserwowane oddziaływania z gwiazdą macierzystą. Przykład HD 5388 b pokazuje, że zdarzają się sytuacje, w których masa minimalna zaobserwowanego obiektu znacznie odbiega od rzeczywistej.

Po usunięciu HD 5388 b z grona potwierdzonych egzoplanet lista obejmuje łącznie 527 potwierdzonych obcych planet pozasłonecznych. Niebawem ta liczba może znacznie wzrosnąć – między innymi za sprawą publikacji danych zebranych przez sondę Kepler.

(arxiv)