Symulowane lądowanie na Marsie już niebawem

Mars500 niebawem osiągnie bardzo ważny etap eksperymentu. Po ponad 240 dniach izolacji trzech uczestników tej misji dokona symulowanego lądowania na Marsie, które odbędzie się 12 lutego br.

Mars500 to pionierski eksperyment, prowadzony przez Rosję, ESA, oraz Chiny, mający na celu zbadanie kilku złożonych problemów zarówno technicznych oraz psychologicznych, jakie mogą się przydarzyć podczas prawdziwej marsjańskiej misji. W tym celu sześciu uczestników eksperymentu – trzech Rosjan, dwóch Europejczyków oraz Chińczyk – zostali zamknięci 3 czerwca 2010 roku w specjalnym kompleksie w Instytucie Problemów Biofizycznych w Moskwie.

Członkowie załogi Mars500 pracują zgodnie z harmonogramem prac podobnym do tego jaki wykonują astronauci na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ich czas pracy wypełniony jest pracami konserwacyjnymi, eksperymentami i ćwiczeniami. Ponadto, uczestnicy Mars 500 komunikują się z kontrolą misji z opóźnieniem czasowym, symulującym odległość pojazdu od Ziemi. Eksperyment trwa już 8 miesięcy. Pomimo tego, że każdy z uczestników w każdym momencie może opuścić kompleks, na razie nikt nie zdecydował się na ten krok.

“Mars500 jest wizjonerskim eksperymentem”, zauważa Simonetta Di Pippo, dyrektor lotów załogowych w ESA. “Europa przygotowuje się zrobić krok naprzód w podboju kosmosu: nasza technologia i nauka rozwija się z każdym dniem. Mars 500 jest dziś tylko symulacją wzbogacającą naszą wiedzę, ale staramy się ją urzeczywistniać.”

Końcowe podejście zaczęło się 24 grudnia, zaś 1 lutego nastąpiło wirtualne wejście na orbitę kołową wokół Marsa, załoga otworzyła właz oddzielający  moduł załogowy od lądownika. W najbliższych dniach część ładunków z modułu załogowego przeniesiona zostanie do lądownika. W nim załoga będzie się przygotowywać do wirtualnego oddokowania oraz lądowania lądownika na powierzchni Czerwonej Planety.

Załogę lądownika stanowić będą rosyjski psycholog, Aleksandr Smoleevskiy, włoski inżynier, Diego Urbina, oraz Chińczyk Wang Yue. Reszta załogi, czyli Romain Charles z Francji oraz Sukhrob Kamolov i Alexey Sitev z Rosji pozostaną na orbicie. Luk między modułem załogowym i lądownikiem zostanie zamknięty w dniu 8 lutego. Oddokowanie i lądowanie na Marsie zaplanowane jest na 12 lutego.

Pierwsze symulowane wyjście na powierzchnie Marsa będzie miało miejsce w dużej sali obok modułów Mars500 i nastąpi w dniu 14 lutego. Jako pierwsi w rosyjskich zmodyfikowanych skafandrach kosmicznych Orlan, wyjdą Alexandr Smoleevskiy i Diego Urbina. Kolejne wyjście wykonają  Smoleevskiy i Wang Yue, odbędzie się ono 18 lutego, zaś ostatnie – wykonane przez o Smoleevskiy’ego i Urbina – zaplanowano na 22 lutego.

W dniu 23 lutego rozpocznie się powrót lądownika na orbitę marsjańską a dokowanie do modułu odbędzie się następnego dnia.
Załoga lądownika pozostanie w wirtualnej kwarantannie przez następne trzy dni, po których właz rozdzielający lądownik od modułu załogowego zostanie otwarty.

W dniu 28 lutego lądownik zostanie załadowany śmieciami oraz  innymi niechcianymi elementami, po czym zostanie oddokowany. Stanie się to 1 marca, tuż przed wirtualnym odpaleniem silników które zapewnią poprawną trajektorie powrotu na Ziemię.

Po tym, załogę czeka międzyplanetarny rejs, który zakończy się wirtualnym powrotem na Ziemię na początku listopada 2011 roku.

źródło: ESA