Kolejny statek transportowy leci na Stację ISS

Po czwartkowym bezpiecznym przybyciu japońskiego statku towarowego HTV-2 na Międzynarodową Stację Kosmiczną, w dniu wczorajszym o godzinie 2:31 CET z kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta Sojuz-U, wynosząc w kierunku Stacji kolejny statek z zaopatrzeniem – rosyjski Progress M-09M/41P. Dogonienie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zajmie mu dwa dni, a dokowanie nastąpi 30 stycznia o godzinie 3:40 CET. Zapis ze startu prezentujemy w artykule.

41. statek towarowy Progress, wg nomenklatury logistycznej obowiązującej program Stacji ISS, osiągnął wstępną orbitę po dziewięciu minutach lotu, dzięki pomyślnej pracy trzystopniowej rakiety Sojuz. Po dotarciu na orbitę automatycznie rozłożone zostały anteny komunikacyjne i nawigacyjne, a następnie dwa skrzydła paneli słonecznych. Nagranie ze startu poniżej:

{youtube}QNoh-7uaH2Y{/youtube}
Start rakiety Sojuz ze statkiem transportowym Progress 41P / Credits: tvroscosmos

Na pokładzie statku znajduje się 2.5 tony ładunków, wliczając w to paliwo, tlen (420 kg), wodę(50 kg), jedzenie, paczki dla członków załogi, sprzęt naukowy oraz dodatkowy sprzęt dla rosyjskiej (Russian Segment) oraz amerykańskiej części Stacji ISS (United States Orbital Segment). W zbiornikach Progressa znajduje się 870 kg paliwa, które po zadokowaniu zostanie przetoczone do zbiorników rosyjskiego modułu, zasilając tym samym system napędowy Stacji ISS.

Z pewnością najciekawszym ładunkiem jest ARISSat-1 – minisatelita Earth Artificial Satellite (EAS) “Kedr” o masie 30 kilogramów i wymiarach 55x55x40 centymetrów. Jego zadaniem będzie wsparcie amatorskich operatorów radiowych, transmisja obrazów Ziemi z pokładowej kamery oraz nadawanie 25 wiadomości powitalnych w 15 różnych językach. Zbudowany został przy wspólnym udziale agencji NASA, RSC Energia oraz korporacji Radio Amateur Satellita Corp.

Sygnał z ARISSat-1 transmitowany będzie na paśmie 145.95 MHz. Nazwa satelity zaczerpnięta została z pseudonimu Jurija Gagarina, który brzmiał właśnie “Kedr”. Ładunek będzie wykorzystany także w studenckim, edukacyjnym programie kosmicznym, oraz w ramach zaznaczenia 50 rocznicy lotu pierwszego człowieka w kosmos. “Kedr” zostanie dostarczony na statku Progress 41P i zabrany na pokład Stacji ISS. 16 lutego, podczas rosyjskiego spaceru kosmicznego EVA-28, zostanie manualnie wypuszczony.

Do pozostałych ciekawych ładunków można zaliczyć książki K. Ciołkowskiego, jednego z ojców założycielu rosyjskiego programu eksploracyjnego. Ponadto na pokładzie znajduje się także urodzinowy prezent dla dowódcy Stacji ISS – Scotta Kelly, ze specjalnym oznakowaniem “Nie otwierać przed 21 lutego”.

Na rozładowanie ładunków NASA ze statku Progress 41P przeznaczone jest 20 godzin czasu pracy załogi. Statek zostanie zadokowany do nadir portu modułu DC-1 Pirs (Docking Compartment) do 26 kwietnia. Jeśli nic się nie zmieni w harmonogramie działań, to możliwe że dojdzie do pierwszego w historii programu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej odcumowania rosyjskiego statku w czasie trwania misji promu kosmicznego (w tym wypadku będzie to STS-134).

Warto zaznaczyć, że sytuacja ładunkowa na Stacji ISS pod względem logistyki, staje się coraz bardziej skomplikowana. Dzieje się tak z uwagi na opóźnienia startu misji promu kosmicznego STS-133 z modułem magazynowym PMM (Permanent Multipurpose Module) oraz dwóch dużych statków towarowych – HTV-2 i ATV-2, których misje przypadają na okres przed, bądź w trakcie trwania misji wahadłowca Discovery. Całą sytuację zamyka duża ilość ładunków, które mają zostać usunięte ze Stacji ISS (tzw. śmieci).

W dokumentacji ładunkowej Stacji ISS jasno podkreślona jest istotna rola modułu PMM. W chwili obecnej duża ilość różnych towarów poupychana jest w przeróżnych miejscach Stacji ISS. Tylna część modułu Tranquility (Node-3) wypełniona jest ładunkami, które przeznaczone są do usunięcia. Dolna część modułu Unity (Node-1) zawiera cargo mające być przeniesione do modułu PMM, po instalacji tego modułu w czasie misji STS-133.

Wolna przestrzeń w module Harmony (Node-2) nie może być teraz wykorzystana z uwagi na operacje logistyczne związane z zadokowanym japońskim statkiem towarowym HTV-2, co przekłada się na wykorzystanie przedniej przestrzeni ładunkowej – prowadzącej w danym czasie do modułu PMA-2 i zadokowanych promów kosmicznych. Oznacza to konieczność przemieszczenia tych ładunków w najbliższej przyszłości. Możliwe, że załoga rozmieści je na krótki okres czasu w przestrzeniach przeznaczonych na ładunki naukowe.

(NASA, NSF)