Progress zadokował

Dzisiejszej nocy do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zadokował rosyjski statek transportowy Progress M-09M/41P. Manewr podejścia i zacumowania odbył się automatycznie zgodnie z planem. Zapis cumowania można obejrzeć w artykule.

Rakieta Sojuz-U ze statkiem Progress 41P na pokładzie wystartowała z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie 28 stycznia o godzinie 2:31 CET. Przez kolejne dwa dni statek ‘doganiał’ Stację ISS, wykonując w tym czasie manewry korygujące jego orbitę.

Procedura dokowania przebiegała prawidłowo. Rosyjski system automatycznego dokowania KURS nie sprawiał żadnych problemów i statek transportowy pomyślnie zadokował do portu cumowniczego w module DC-1 Pirs (Docking Compartment 1) o godzinie 3:39 CET, w momencie gdy Stacja ISS przelatywała nad wybrzeżem Urugwaju.

Zapis z dokowania:

{youtube}WvHxriT024Q{/youtube}
Podejście oraz cumowanie statku Progress 41P do Stacji ISS / Credits: youtube.com, simmisuper

Na pokładzie Progress znajdowało się ponad 2.5 tony ładunków, wliczając w to paliwo, tlen (420 kg), wodę (50 kg), jedzenie, paczki dla członków załogi, sprzęt naukowy oraz dodatkowy sprzęt dla rosyjskiej (Russian Segment) oraz amerykańskiej części Stacji ISS (United States Orbital Segment). W zbiornikach Progressa znajduje się 870 kg paliwa, które po zadokowaniu zostanie przetoczone do zbiorników rosyjskiego modułu, zasilając tym samym system napędowy Stacji ISS.

Statek pozostanie zadokowany do nadir portu modułu DC-1 do 26 kwietnia. Jeśli nic się nie zmieni w harmonogramie działań, to możliwe że dojdzie do pierwszego w historii programu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej odcumowania rosyjskiego statku w czasie trwania misji promu kosmicznego (w tym wypadku będzie to STS-134).

Więcej o ładunku, który został dostarczony na pokładzie rosyjskiego statku transportowego, m.in. minisatelicie EAS ARISSat-1, który zostanie wypuszczony w czasie najbliższego spaceru kosmicznego (16 lutego), pisaliśmy w tym artykule.

(NASA, Roscosmos)