Marsjański uśmiech

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter wykonała zdjęcie “marsjańskiego uśmiechu”. Ta formacja powstała na czapie polarnej położonej w okolicach południowego bieguna Czerwonej Planety.

Teleskop HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) zainstalowany na pokładzie Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) może obserwować powierzchnię Marsa z dużą rozdzielczością, sięgającą nawet 30 cm na piksel. Dzięki temu instrumentowi możliwe są obserwacje zmian, jakie następują na przestrzeni kilku lat na Czerwonej Planecie.

Okolice południowego bieguna marsjańskiego to jedno z takich obszarów, gdzie obserwowane są pewne zmiany w rzeźbie terenu. To tam, na marsjańskiej czapie polarnej, obserwuje się zmiany ilości zestalonego dwutlenku węgla (tzw “suchy lód“). Opisywany w tym artykule “marsjański uśmiech” to jeden z przykładów zmian, jakie nastąpiły w ostatnich latach. Drugi obraz w galerii tego artykułu obrazuje drobne zmiany, jakie zaobserwowano pomiędzy 2007 a 2010 rokiem.

Naukowcy przypuszczają, że zestalony dwutlenek węgla sublimuje z takich tworów, lecz nie oznacza to żadnych globalnych zmian na Marsie. Bardziej prawdopodobne jest, że suchy lód następnie resublimuje w okolicy takich tworów, a nie pozostaje w atmosferze Czerwonej Planety.  Wydaje się więc, że w chwili obecnej na Marsie nie następuje jakiś wyraźny proces globalnego ocieplenia lub ochłodzenia. Dalsze obserwacje przy pomocy HiRISE pozwolą zweryfikować te obecne przypuszczenia.

(NASA, MRO, HiRISE)