Prawdziwie anonimowa egzoplaneta

Do listy niepotwierdzonych egzoplanet dołączono dziś obiekt o nazwie “anonymous b”. Co kryje się za tym anonimowym określeniem?

Nasze artykuły o planetach pozasłonecznych z reguły nie dotyczą obiektów o statusie “niepotwierdzony”. Egzoplanety o takim statusie nie mają wystarczającej ilości przekonujących danych, by móc je zakwalifikować na listę znanych i potwierdzonych obiektów. Najczęściej jest to związane z ograniczeniami metody detekcji (np ograniczenia sprzętowe), sprzecznymi informacjami z innych obserwacji lub różnymi wynikami obróbki danych. Najlepszym przykładem takiej egzoplanety jest Gliese 581g, której status jest wciąż niepotwierdzony. O tej planecie pozasłonecznej wciąż trwa żywa dyskusja i wydaje się, że jeszcze przynajmniej przez kilka najbliższych miesięcy ten obiekt będzie budzić kontrowersje.

Tym razem do listy niepotwierdzonych egzoplanet dodano obiekt o nazwie “anonymous b”. Nazwa brzmi bardzo zagadkowo i sugeruje, że dalsze informacje na temat tego obiektu mogą zostać ujawnione w najbliższym czasie. Jeśli tak rzeczywiście miałoby nastąpić, to możliwe, że obiekt jest dość niecodzienny a astronomowie, informując o istnieniu “anonymous b” chcą sobie “zabezpieczyć” prawa do pierwszej publikacji naukowej.

Z dostępnych jak na razie informacji wynika jednak, że obiekt jest dość nieszczególny. Jest to typowy Jowisz, o masie minimalnej rzędu 1,7 masy Jowisza, krążący wokół swej gwiazdy macierzystej w średniej odległości około 0,77 AU. Gwiazda macierzysta jest typu G, o temperaturze fotosfery równej 4860 Kelwinów. Może to oznaczać, że “anonymous b” krąży w ekosferze gwiazdy. Jeśli to prawda, to potencjalne duże egzoksiężyce tego “anonimowego” obiektu mogłyby przypominać Ziemię lub filmową Pandorę. (Jest to oczywiście jedynie spekulacja autora tego artykułu, która może być błędna!)

Zapewne w ciągu najbliższych kilku dni dowiemy się nieco więcej na temat tej prawdziwie anonimowej egzoplanety. Może rzeczywiście jest to niesamowity obiekt?

(Aktualizacja, 24.01.2011, godzina 23:47 CET – prawdopodobnie chodzi nie o egzoksiężyc, ale o gwiazdę macierzystą, która jest gigantem. Wspomniana anonimowa egzoplaneta jest najmniejszym obiektem krążącym wokół dużej gwiazdy – znacznie większej od Słońca).

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych)