Detekcja HAT-P-27 b

Poznajmy kolejną egzoplanetę wykrytą w tym roku. Jest to typowy “gorący Jowisz”, krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej. Nazwa obiektu – HAT-P-27 b.

Obiekt planetarny, o którym dziś poinformowano, to typowy “gorący Jowisz”, czyli masywny gazowy gigant krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej. HAT-P-27 b ma masę minimalną około 0,66 masy Jowisza i krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w odległości zaledwie około 6 milionów kilometrów. “Rok” na tej egzoplanecie trwa zaledwie 3 dni i 57 minut.

Tak mała odległość orbity oznacza, że HAT-P-27 b jest wystawiona na intensywne oddziaływanie ze strony gwiazdy macierzystej. Atmosfera tej planety pozasłonecznej może być podobna do ogona komety – podobnie jak w przypadku egzoplanety HD 209458 b.

HAT-P-27 b został wykryty za pomocą węgierskiego programu HATNet.

Oprócz opisywanej w tym artykule egzoplanety, w tym roku poinformowano już o odkryciu dwóch obiektów planetarnych – Kepler-10 b oraz HD 102365 b. Pierwszy obiekt zasługuje na szczególną uwagę, bowiem bez wątpienia jest to skalista planeta pozasłoneczna.

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych)