Biuletyn obserwatorów gwiazd zmiennych PROXIMA

Jednym z najnowszych wydawnictw kierowanym do polskich miłośników astronomii jest biuletyn obserwatorów gwiazd zmiennych “Proxima”. Biuletyn wydawany jest w wersji elektronicznej, jako plik PDF. Pierwszy numer ukazał się w połowie lipca ubiegłego roku, kolejne wydania ukazują się w cyklu kwartalnym. Wydawcą biuletynu jest Astronomica.pl.

15 stycznia tego roku pojawił się najnowszy numer, w którym czytelnicy znajdą jak zwykle nowinki ze świata zmiennych, tym razem o obserwatorium orbitalnym Kepler i jego odkryciach gwiazd zmiennych, możliwym wzroście blasku gwiazdy R CrB po długim okresie w minimum oraz o zarejestrowaniu przez program Monitor of All-sky X-ray Image (MAXI) rozbłysku rentgenowskiego z układu Algola.

W „Kalendarium” autorzy biuletynu zachęcają do obserwacji miryd, które w pierwszym kwartale bieżącego roku powinny osiągnąć maksima swoich jasności, a w „Poradniku obserwatora” druga część materiału o gwiazdach zmiennych możliwych do obserwacji gołym okiem. Zaprezentowano również ciekawy artykuł o pięknej purpurowej mirydzie R Leporis. Gwiazda ta nie wznosi się zbyt wysoko na naszym niebie, ale okres zimowy jest najlepszym czasem na jej obserwacje. Jako kontynuację opublikowanej w poprzednim numerze współczesnej klasyfikacji gwiazd zmiennych przedstawiono także dość obszerne opracowanie o cefeidach i gwiazdach cefeidopodobnych.

W „Gwiezdnych kataklizmach” natomiast krótkie podsumowanie o supernowych II półrocza zeszłego roku, a jako, że Słońce też jest gwiazdą zmienną, to w dziale słonecznym sprawozdanie z aktywności słonecznej określanej na podstawie obserwacji członków Towarzystwem Obserwatorów Słońca im. Wacława Szymańskiego.

Na koniec kilka informacji spoza świata gwiazd zmiennych, w tym o intrygującej planetoidzie, która swoim „kometarnym” zachowaniem przysparza astronomów o ból głowy oraz o częściowym zaćmieniu Słońca, do którego doszło na początku roku.
Zachęcamy do lektury.

Bieżący numer biuletynu PROXIMA jest do pobrania pod adresem:

Numery archiwalne można pobrać ze strony:

Redakcja serwisu kosmonauta.net serdecznie dziękuje za przesłany tekst.