Kepler-10 b: skalista egzoplaneta

Poznajmy pierwszą egzoplanetę 2011 roku – Kepler-10 b. Jest to skalisty glob o rozmiarach nieco większych od Ziemi.

Zaledwie kilkanaście godzin temu informowaliśmy o specjalnym czacie NASA, w trakcie którego przekazane zostaną informacje w sprawie nowej egzoplanety odkrytej przez misję Kepler. Obiekt okazuje się być bardziej interesujący niż przewidywaliśmy!

Kepler-10 b to bez wątpienia skalista planeta pozasłoneczna o masie około 4,6 masy naszej Ziemi. Promień Keplera-10 b to zaledwie 1,4 promienia Ziemi. Te dwa parametry pozwalają na wyznaczenie gęstości tej planety pozasłonecznej – którą oszacowano na około 8,8 grama na centymetr sześcienny. Jest to jedna z najmniejszych znanych ludzkości egzoplanet.

Kepler-10 b krąży bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej – w odległości zaledwie 2,5 miliona kilometrów. “Rok” na tej egzoplanecie trwa zaledwie 20 godzin i 5 minut. Gwiazda macierzysta jest gwiazdą typu G, masę i promień ma podobne do naszego Słońca – oznacza to, że warunki na Keplerze-10 b są iście piekielne. Ta egzoplaneta jest prawdopodobnie w dużej części pokryta na swej powierzchni magmą.

Czat na stronie NASA na temat tego odkrycia rozpocznie się o godzinie 21:30 CET.

Uaktualnienie – zakończył się czat na stronie NASA. Wśród zadających pytania na temat tej nowej egzoplanety oraz misji Kepler było sporo internatów z Polski. Nazwa katalogowa gwiazdy macierzystej to KIC 11904151. Jest także bardzo możliwe, że w tym układzie znajduje się jeszcze jedna egzoplaneta skalista, o promieniu około 2x wiekszym od Ziemi i obiegająca swą gwiazdę z czasem 45 dni.