Voorwerp Hanny okiem teleskopu Hubble

Kilka miesięcy temu wspominaliśmy o obserwacjach obiektu o nazwie Voorwerp Hanny. Niedawno orbitalny teleskop Hubble przyjrzał się dokładniej temu zagadkowemu obiektowi.

Voorwerp Hanny (Obiekt Hanny) został odkryty przez holenderską nauczycielkę i astronoma, Hanny van Arkel, w 2007 roku i od tego czasu stanowił zagadkę dla naukowców. Jako, że Hanny’s Voorwerp  – bo tak van Arkel nazwała swój obiekt – nie zawierał gwiazd i jednocześnie posiadał temperaturę 10.000 stopni Celsjusza, wysnuto wniosek, że musiał zostać w jakiś sposób oświetlony przez silne źródło, które obecnie nie emituje już promieniowania. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym wcześniejszym artykule.

Niedawno orbitalny teleskop Hubble (HST) przyjrzał się Obiektowi Hanny. Na obrazach przesłanych przez HST widać kilka gromad gwiazd na krawędzi Obiektu Hanny (kolor pomarańczowy na obrazie). Obrazy przesłane przez HST wydają się także sugerować, że powstanie gwiazd w tym rejonie nastąpiło wskutek interakcji z gazem wyprowadzonym z galaktyki IC 2497.

Ponadto, wydaje się, że “dziura” w Obiekcie Hanny może być w rzeczywistości cieniem na drodze światła wyemitowanego niegdyś przez kwazar. Jest możliwe, że jakiś obiekt przesłonił część światła wyemitowanego przez kwazar, który znajdował się wewnątrz  IC 2497, tworząc tym samym widoczny na obrazie cień, którego szerokość szacowana jest na 20 tysięcy lat świetlnych.

(HST)