Styczeń 2011: nu Oph b, nu Oph c i tau Gem b

Liczba egzoplanet na liście potwierdzonych obiektów wzrosła do 519 pozycji. Trzy nowe obiekty, które trafiły na tę listę, zostały już wcześniej wykryte, ale dopiero niedawno potwierdzono ich istnienie. Są to monstrualne obiekty o masach kilkanaście razy większych od Jowisza.

Rok 2011 dla egzoplanet rozpoczął się od potwierdzenia istnienia wcześniej odkrytych obiektów. Te planety pozasłoneczne równie dobrze mogą być brązowymi karłami i wraz z napływem kolejnych danych z nowych obserwacji ich status może się znów zmienić – tym razem z obiektów planetarnych na gwiazdy o małej masie.

Trzy “nowe” obiekty noszą oznaczenia nu Oph b, nu Oph c i tau Gem b. Dwie pierwsze egzoplanety krążą w jednym układzie planetarnym.

Cechą wspólną tych obiektów jest ich masa minimalna – odpowiednio 22.3, 24.5 i 18.1 masy Jowisza. Są to zatem obiekty zdolne do fuzji deuteru. Jeśli zakwalifikować je do brązowych karłów, to należałyby one prawdopodobnie do typu spektralnego Y.

Pierwsze “stare nowe” egzoplanety 2011 roku już niebawem mogą okazać się być brązowymi karłami. My natomiast czekamy na lżejsze egzoplanety, najchętniej skaliste, krążące nie za blisko ani też nie za daleko od swych gwiazd macierzystych.

(Encyklopedia Planet Pozasłonecznych)