UK-DMC-1 kończy służbę

SSTL zmieniło orbitę kończącego służbę satelity UK-DMC-1. Manewr ma skrócić czas przebywania statku na orbicie i zmniejszyć ryzyko powstania z niego w przyszłości kosmicznych śmieci.

Surrey Satellite Technology Ltd. wykorzystało pozostałości paliwa satelity do zmiany jego orbity. Pozostałości z 2,35 kg początkowej ilości butylu (całkowita masa statku wynosiła 89 kg), używanego do zmiany pozycji satelity i utrzymania formacji z innymi statkami konstelacji UK-DMC, wystarczyły, aby zmniejszyć perygeum orbity UK-DMC-1 z 675,4 km do 596,9 km. Odpowiada to skróceniu żywotności orbity o około 100 lat, poinformował prof. Richard Crowther z brytyjskiej agencji kosmicznej UK Space Agency.

Manewry zmniejszające perygeum trwały około 2 tygodni i zostały przeprowadzone w wrześniu.

Przyspieszanie wejścia satelitów w atmosferę, gdzie ulegają zniszczeniu, staje się dobrą praktyką przemysłu aerokosmicznego z uwagi na rosnący problem kosmicznych śmieci.
Nawet najmniejsza pozostałość po rakiecie czy satelicie, jak śrubka czy płat farby, stanowi zagrożenie dla innych urządzeń na orbicie okołoziemskiej. Wynika to z faktu, że względne prędkości przedmiotów na orbicie mogą sięgać wielkości rzędu kilometrów na sekundę, co zamienia kilku gramowy odpad w rozpędzony pocisk.

Dodatkowo, zupełne opróżnienie zbiorników paliwa satelity likwiduje źródło ciśnienia na jego pokładzie, które w przeciwnym wypadku mogłoby stanowić przyczynek do rozerwania statku i wyemitowania śmieci.

UK-DMC-1 został wyniesiony na orbitę 27 września 2003 roku, rakietą Kosmos-3M, z projektowanym czasem użytkowania 5 lat. Statek działa nadal i zbiera dane telemetryczne dla spółki DMCii, podległej SSTL, a zajmującej się telemetrią. Brak paliwa uniemożliwia mu lot z zachowaniem pozycji względem innych statków serii UK-DMC. Rozdzielczość wykonywanych zdjęć wynosi 32 metry. UK-DMC-1 stanowi również część konstelacji monitorowania klęsk żywiołowych, Disaster Monitoring Constellation, i stanowi brytyjski wkład w Międzynarodową Kartę Przestrzeni Kosmicznej i Kataklizmów.

Źródło: SSTL