Zakończono modernizację 70 metrowego radioteleskopu Goldstone

Deep Space Network jest siecią nadawczo-odbiorczą pozwalającą na nawiązanie łączności pomiędzy Ziemią a flotą bezzałogowych sond kosmicznych eksplorujących Układ Słoneczny. Po siedmiomiesięcznych pracach NASA zakończyła modernizację jednej z kluczowych anten tej sieci – 70 metrowego radioteleskopu Goldstone, zwanego też “anteną marsjańską”.

Ostatecznym terminem, w którym antena musiała zostać oddana ponownie do użytku był 1 listopada bieżącego roku. Data ta nie została obrana przypadkowo – Goldstone ma odgrywać bowiem kluczową rolę podczas przelotu sondy EPOXI w pobliżu komety Hartley 2. Z tego względu przez cały październik trwały testy sprzętu mające na celu wyeliminowanie wszelkich możliwych usterek, a pod koniec miesiąca – 28 października – w ramach oficjalnego testu, nawiązano także łączność z sondą.

W procesie modernizacji pracownicy podnieśli fragment ważącej 3200 ton anteny o około 5 milimetrów, co pozwoliło na przeprowadzenie operacji wymiany łożysk, które umożliwiają całemu urządzeniu obrót względem horyzontu. Następnie wymieniono także cztery łożyska, pozwalające na ruch czaszy w pionie.

W związku z tym, że Goldstone znajduje się na terenie kalifornijskiej Pustyni Mojave, prace były przeprowadzane nocami oraz wczesnym rankiem, co pozwoliło na uniknięcie problemów z występującą w ciągu dnia wysoką temperaturą powietrza.

Nazwa “anteny marsjańskiej” pojawiła się w trakcie realizacji przez NASA misji sondy kosmicznej Mariner 4, która przeleciała w pobliżu Czerwonej Planety w 1965 roku – Goldstone (oficjalnie oznaczone jako Deep Space Station 14) było pierwszym ośrodkiem, które odebrało sygnał z tego pojazdu. Przez kolejne lata radioteleskop uczestniczył w wielu innych programach kosmicznych, w tym także nadal trwających misjach sond międzyplanetarnych – pojazdu Cassini, łazików marsjańskich Spirit i Opportunity, a także obu Voyagerów. Umożliwia także przesył danych z kosmicznego teleskopu Spitzera.

Cała sieć Deep Space Network składa się z trzech głównych ośrodków komunikacyjnych, oddalonych od siebie o około 120 stopni długości geograficznej. Stanowi je właśnie radioteleskop Goldstone, ale również dwa pozostałe 70 metrowe urządzenia znajdujące się w Madrycie (Hiszpania) oraz Canberrze (Australia). Wszystkie umieszczono w miejscach, które pozwalają na znaczną eliminację zakłóceń pochodzących ze źródeł ziemskich. Dzięki temu DSN jest najbardziej czułym systemem telekomunikacyjnym na Świecie.

Przeprowadzona modernizacja pozwoli Goldstone na funkcjonowanie co najmniej do 2025 roku.