Energia skorzysta z jądrowych źródeł energii

Rosyjska agencja prasowa RIA Nowosti przekazała słowa dyrektora spółki Energia o rozpoczęciu w przyszłym roku prac nad jądrowym systemem napędowym do wykorzystania w kosmosie.

W wywiadzie udzielonym 23 listopada Witalij Łopota zapowiedział rozpoczęcie prac nad standaryzowanymi modułami kosmicznymi wyposażonymi w zasilanie jądrowe. Pierwsze starty urządzeń o mocy 150-500 kW miałyby odbyć się w 2020 roku.

Deklaracje takie już wcześniej składał Anatolij Perminow, dyrektor rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos, mówiąc, że jądrowe systemy zasilania są Rosji niezbędne do pozostania konkurencją na rynku załogowych lotów kosmicznych, w tym lotów na Księżyc i na Marsa.

Koszt projektu szacowany jest na około 600 milionów USD.

Energia zapowiedziała również prace nad modułem elektrowni jądrowej, który mógłby być wykorzystywany na Księżycu i Marsie. Firma prowadzi także prace koncepcyjne nad jądrową rakietą nośną, która mogłaby o połowę obniżyć koszt wynoszenia ładunków użytecznych na orbitę okołoziemską.

Rosja, jeszcze jako Związek Radziecki, jako jedyny kraj opracowała rakietowy silnik nuklearny gotowy do wykorzystania w Kosmosie. RD-0410 nigdy jednak nie odbył lotu kosmicznego, choć propozycje jego wykorzystania pojawiały się niejednokrotnie w koncepcjach załogowych misji międzyplanetarnych.

Źródło: RIA Nowosti

Treść tego artykułu udostępniona na licencji CC-BY-SA 3.0. Licencjonowanie materiałów zdjęciowych w ich opisie.