Udane lądowanie kapsuły Sojuz TMA-19

Kapsuła Sojuz TMA-19 pomyślnie powróciła na Ziemię o godzinie 05:46 CET. Tym samym zakończyła się 163. dniowa wyprawa trzech kosmonautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). W części głównej artykułu prezentujemy nagranie z lądowania kapsuły.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w ciągu ostatnich kilkunastu godzin doszło do pożegnania załóg na pokładzie Stacji, odłączenia pojazdu Sojuz TMA-19 od międzynarodowego kompleksu, a następnie powrót kapsuły na Ziemię. Statek kosmiczny Sojuz składa się z trzech części – modułu serwisowego, orbitalnego oraz powrotnego. Przed rozpoczęciem lądowania są one rozłączane – do bezpiecznego przejścia przez atmosferę przystosowana jest jedynie kapsuła powrotna.

Poniżej prezentujemy nagranie z lądowania kapsuły.

{youtube}PMkiP-AK0Jc{/youtube}
Lądowanie kapsuły Sojuz TMA-19 / Credits – NASA TV, issmania11

Wraz z odłączeniem kapsuły Sojuz TMA-19 od ISS zakończyła się Ekspedycja 25 a rozpoczęła nowa Ekspedycja 26, która potrwa do marca 2011 roku. W ramach tej Ekspedycji wkrótce czeka nas start statku Sojuz TMA-20. Start przewidziany jest na 13 grudnia 2010 roku, na godzinę 20:56 CET. Na pokładzie znajdzie się Rosjanin, Amerykanka oraz Włoch.

(Roscosmos)