Dwie nowe planety pozasłoneczne

Lista potwierdzonych planet pozasłonecznych wzbogaciła się o dwa nowe, obce światy. Jeden z tych nowo odkrytych obiektów został odkryty przez misję Kepler i należy do bardzo ciekawego układu wielokrotnego.

Dane zebrane przez orbitalną misję Kepler potwierdzają istnienie trzeciego obiektu w układzie Kepler-9. O tym układzie było niedawno stosunkowo głośno, gdy okazało się, że w tym układzie obserwowane są dwie tranzytujące egzoplanety. Teraz do tej listy planet w tym układzie dodano trzeci obiekt o nazwie Kepler-9 d. Obiekt wydaje się (nie ma pewności co do tej wartości) mieć masę minimalną około 7 mas Ziemi i promień rzędu 0,15 promienia Jowisza. Jest więc to prawdopodobnie bardziej mały obiekt typu “gorący Neptun” niż “super-Ziemia”. Kepler-9 d krąży w odległości zaledwie około 4 milionów kilometrów od swej gwiazdy macierzystej z czasem około 1,6 dnia. Z całą pewnością warunki na tej egzoplanecie sa piekielne.

Drugim z nowych obiektów na liście potwierdzonych egzoplanet jest HR 8799 e. Jest to potężna planeta pozasłoneczna, o masie minimalnej równej dziewięciu Jowiszom. Ten obiekt krąży wokół swojej gwiazdy macierzystej w odległości aż 14,5 AU z czasem około 18000 dni (ponad 49 lat!). Egzoplaneta krąży w bardzo ciekawym układzie planetarnym i jest już czwartym wykrytym obiektem. Co ciekawe, wszystkie pozostałe egzoplanety, odkryte w 2008 roku, krążą jeszcze dalej od gwiazdy macierzystej – wciąż zatem są duże szanse na detekcję obiektów o mniejszych orbitach.

W tej chwili znamy już 504 potwierdzone planety pozasłoneczne. Na tej liście wciąż nie figuruje Gliese 581g, której status jest “niepotwierdzony”.

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych)