Problemy z funduszami dla JWST?

Pod koniec października NASA otrzymała raport o stanie prac oraz poziomie nakładów na projekt teleskopu JWST (James Webb Space Telescope). Z raportu wynika, że startu tego kosmicznego obserwatorium można się spodziewać dopiero pod koniec 2015 roku. Ponadto, obecny i planowany poziom nakładów finansowych może okazać się zbyt niski w stosunku do wymagań.

JWST jest nazywany “następcą teleskopu Hubble”. To orbitalne obserwatorium ma w podobnym stopniu zrewolucjonizować naszą wiedzę z zakresu astronomii i przyczynić się do wielu ważnych odkryć.

Projekt (w sensie zatwierdzonych kontraktów) trwa od 2002 roku. Od tego czasu trwa rozwój technologii. Ostatnio też rozpoczęły się testy niektórych elementów JWST – np. osłon przeciwsłonecznych.

Niestety, projekt doświadczył już wielu opóźnień i NASA, na wniosek polityków, dokonała przeglądu stanu prac. Prace komisji miały miejsce w sierpniu i we wrześniu, po czym miała miejsce analiza zebranych danych. Raport końcowy specjalnej grupy został dostarczony menedżerom NASA pod koniec października. Wczoraj nastąpiła publikacja raportu – każdy zainteresowany może ten dokument ściągnąć i przeczytać.

Z raportu wynika, że wcześniej zakładane koszty całkowite (5 mld usd) oraz rok startu (czerwiec 2014) są niemożliwe do spełnienia. Okazało się także, że projekt nie był odpowiednio monitorowany w kwestii budżetowej. Raport rekomenduje zmiany systemu zarządzania w projekcie JWST, dzięki czemu program zyska na efektywności i przejrzystości.

Dokonano też wyliczeń kosztów całości projektu. W tej chwili wydaje się, że całkowity koszt programu JWST (z datą startu pod koniec 2015 roku) zawierać się będzie pomiędzy 6,2 a 6,8 mld USD, czyli około 25-35% więcej niż pierwotnie zakładano. Oznacza to, że NASA (chcąc kontynuować ten prestiżowy projekt) będzie musiała zabezpieczyć więcej funduszy aż do roku fiskalnego 2016, co w obecnej sytuacji politycznej może być bardzo trudnym zadaniem.

Raport dostępny jest na stronie NASA.