Nocne zdjęcia z pokładu ISS

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna może również służyć do obserwacji Ziemi. Załoga 25 Ekspedycji wykonała niedawno serię zdjęć ukazujących nasz glob po nocnej stronie.

Aktualnie na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) przebywa sześcioosobowa Ekspedycja 25. Rezydenci ISS większość swojego czasu pracują nad eksperymentami naukowymi, które są zainstalowane na pokładzie Stacji. Od czasu do czasu wykonywane są także obserwacje Ziemi.

Niedawno załoga obecnej Ekspedycji wykonała serię zdjęć Ziemi nocą. Wykonano między innymi zdjęcia półwyspu Apenińskiego, delty Nilu oraz okolic Nowego Orleanu (północne wybrzeże zatoki Meksykańskiej). Na wszystkich zdjęciach widać tysiące źródeł sztucznego światła – pochodzącego z miast, dróg oraz statków i platform wiertniczych.

Oczywiście, do obserwacji Ziemi bardziej przydatne są satelity bezzałogowe, które krążą po różnych orbitach (np polarnych) dookoła naszej planety. Jednak dodatkowe obserwacje z pokładu ISS są przydatne – np podczas formowania się huraganów na Atlantyku.

Delta Nilu z pokładu ISS / Credits - NASAOkolice Nowego Orleanu nocą widziane z pokładu ISS / Credits - NASA