Początek listopada 2010 – trzy nowe egzoplanety

W ostatnich kilkudziesięciu godzinach poinformowano o istnieniu trzech nowych egzoplanet. Dwa z tych obiektów pojawiają się w pracy naukowców, według których w naszej Galaktyce znajduje się nawet i 46 miliardów skalistych planet krótkookresowych.

Pierwszym nowym obiektem jest HD 176051 b. Jest to bardzo ciekawy obiekt planetarny, bowiem krąży on w układzie podwójnym gwiazd. Co więcej, astronomowie nie wiedzą wokół której z tych gwiazd krąży HD 176051 b. Udało się jednak wyznaczyć średnicę orbity obiektu – 1,76 AU oraz masę minimalną – około 1,5 masy Jowisza. HD 176051 b została wykryta dzięki technikom astrometrycznym. Gwiazdy macierzyste układu są typu widmowego F9V i K1V.

Dwa pozostałe obiekty są związane z głośną ostatnio publikacją amerykańskich astronomów, którzy oszacowali ile w naszej Galaktyce znajduje się małych i skalistych planet pozasłonecznych (więcej na ten temat w tym artykule). W tym opracowaniu zaprezentowano także dwunastu kandydatów na egzoplanety, które z momentem publikacji uzyskały status “niepotwierdzony” (ze względu na brak wystarczającej ilości dowodów). Wczoraj potwierdzono istnienie dwóch z tych kandydatów.

Pierwsza z dwóch potwierdzonych egzoplanet nosi nazwę Gl 785 b. Jest to obiekt o masie minimalnej około 21,5 masy Ziemi, co można przyrównać mniej więcej do Neptuna. Obiekt krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w średniej odległości 0,32 AU, przy czasie obiektu wynoszącym około 74,5 dnia. Jest to prawdopodobnie typowy “gorący Neptun“.

Drugim potwierdzonym obiektem z listy dwunastu kandydatów nosi nazwę HD 97658 b. Jest to prawdopodobnie obiekt typu “super-Ziemia“, krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej. Obiekt ma masę minimalną około 8,25 masy Ziemi i krąży w odległości zaledwie 0,083 AU od swej gwiazdy macierzystej (około 12,5 mln kilometrów). Czas obiegu wokół swojego słońca HD 97658 b zajmuje zaledwie 9,5 dnia. Jeśli jest to obiekt skalisty, to może on wyglądać niczym Merkury z naszego Układu Słonecznego.

Tym samym liczba znanych i potwierdzonych obcych światów wzrosła do 496. Na tej liście nie figuruje jednak Gliese 581g, niedawno szumnie nazwana “drugą Ziemią”, ponieważ jej status jest obecnie “niepotwierdzony”.

(exoplanet.eu)