Nowe informacje w sprawie Gliese 581g

Egzoplaneta Gliese 581g, szumnie nazwana kilka tygodni temu “drugą Ziemią”, wciąż figuruje na liście niepotwierdzonych obiektów. Pojawiła się jednak niedawno nowa publikacja naukowa o tej planecie pozasłonecznej. Praca sugeruje, że Gl 581g rzeczywistnie istnieje.

Astronomowie odkrywający nowe planety pozasłoneczne wciąż poszukują tej “drugiej Ziemi” – obiektu skalistego, o masie i rozmiarach zbliżonych do naszej planety a także krążących wokół swej gwiazdy macierzystej w odpowiedniej odległości. Ze wszystkich dotychczasowych wykrytych planet pozasłonecznych, Gl 581g wydaje się być najciekawszym obiektem, ponieważ krąży niemal idealnie po środku ekosfery gwiazdy Gliese 581. Ponadto, masa minimalna Gl 581g, wstępnie oceniana około 3,1 masy Ziemi, sugeruje, że ten obiekt jest skalisty. Więcej na temat Gl 581g oraz całego układu planetarnego Gliese 581 można przeczytać w naszym podsumowaniu.

Zaledwie kilkanaście dni po informacji o odkryciu Gl 581g pojawiły się wątpliwości. Astronom Francesco Pepe z obserwatorium w Genewie, nie związany z zespołem, który poinformował o odkryciu Gl 581g, nie doszukał się sygnałów tego obiektu w danych z systemu HARPS. Z tego powodu status Gl 581g został zmieniony na “niepotwierdzony” i dalsze badania są potrzebne, by wykazać istnienie (lub nie) tego obiektu.

Niedawno pojawiła się nowa publikacja dotycząca Gl 581g. Autorem publikacji jest hiszpański astronom Guillem Anglada-Escudé, obecnie związany z Carnegie Institution for Science. Publikacja wykorzystuje metody statystyczne do oceny prawdopodobieństwa istnienia Gl 581g. W tej publikacji jest napisane, że wpływ pobliskiej Gl 581d oraz nieznanych parametrów jej orbity (głównie ekscentryczność) może powodować “zaszumienie” sygnału i “ukrycie” Gl 581g. Zatem, badacze wykorzystujący różne metody matematyczne do analizy układu Gliese 581 mogą “przeoczyć” egzoplanetę Gl 581g.

Autor pracy dodatkowo wnioskuje, że ryzyko “fałszywego alarmu” istnienia Gl 581g wynosi około 0,36%. Ponadto, masa Gl 581g najprawdopodobniej zawiera się w zakresie od 2 do 4 mas Ziemi i ta wartość wydaje się być zależna od ekscentryczności orbity Gl 581d.

Gl 581g nadal figuruje na liście obiektów niepotwierdzonych. Prawdopodobnie do czasu zebrania kolejnego zestawu danych z systemu HARPS (oraz innych) będzie można zweryfikować status potencjalnej “drugiej Ziemi” – Gliese 581g.