10 lat stałej załogi na ISS!

Drugiego listopada 2000 roku rozpoczął się stały pobyt człowieka na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Od 10 lat człowiek stale, bez żadnych przerw, przebywa w przestrzeni kosmicznej.

Dziesięć lat temu, 2 listopada 2000 roku, rosyjski pojazd Sojuz TM-31 zadokował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Rozpoczęła się tym samym pierwsza, trzyosobowa Ekspedycja na ISS. W tamtym czasie Stacja składała się jedynie z trzech modułów – rosyjskich Zarji i Zwiezdy oraz amerykańskiego Unity.

Przez kolejne lata trwała budowa kompleksu orbitalnego. Promy kosmiczne oraz rosyjskie rakiety wynosiły kolejne moduły, stopniowo powiększając ISS. Budowa Stacji trwała dłużej niż to pierwotnie przewidywano – między innymi z powodu katastrofy promu Columbia w 2003 roku.

Dziś, dziesięć lat później, ISS jest dużym kompleksem orbitalnym, składającym się z kilkunastu modułów ciśnieniowych w tym pochodzących z Japonii i Europy. Na pokładzie przebywają sześcioosobowe załogi, a obecna jest to już 25. Ekspedycją na ISS. Przez następne lata (być może aż do 2028 roku) Stacja będzie pełnić rolę, do której była przewidziana – umożliwi przeprowadzanie badań naukowych związanych z medycyną, biologią, materiałami, elektroniką, procesami spalania, telekomunikacją, a także obserwacjami Ziemi, Słońca oraz Kosmosu.

Warto tutaj dodać, że pewien drobny udział w ISS ma także Polska. Chociaż nasz kraj oficjalnie nie uczestniczy w programie ISS, to pewne eksperymenty oraz instrumenty znalazły się lub też w przyszłości znajdą na pokładzie Stacji. Przykładowo – na europejskim module Columbus zainstalowane są anteny ARISS (Amateur Radio on International Space Station), zbudowane na Politechnice Wrocławskiej. W 2015 roku na ISS trafi eksperyment JEM-EUSO, w którego budowie uczestniczą Polacy. Miejmy nadzieję, że w perspektywie następnych kilku lub kilkunastu lat zwiększy się ilość polskich instrumentów oraz eksperymentów na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Dwudziestego drugiego października 2010 roku rekord funkcjonowania obiektu w przestrzeni kosmicznej ze stale obecną załogą ludzką został pobity przez Międzynarodową Stację Kosmiczną. Poprzednio rekord ten “należał” do radzieckiej/rosyjskiej stacji Mir. Jest możliwe, że obecny rekord pobytu człowieka w kosmosie nie zostanie szybko poprawiony – wszystko dzięki dalszej obecności ISS na orbicie i jej stałym załogom.

O poszczególnych etapach budowy ISS można przeczytać na Polskim Forum Astronautycznym.

ISS we wrześniu 2000 roku, przed przyjęciem Ekspedycji 1 / Credits - NASA