Wykonano zdjęcia radarowe komety Hartley 2

Dokładnie tydzień przed przelotem misji NASA EPOXI w pobliżu komety Hartley 2 zakończono wykonywanie zdjęć radarowych jądra tego obiektu za pomocą Arecibo Planetary Radar w Puerto Rico.

Naukowcy używając silnego radaru Arecibo rozpoczęli obserwacje 24 października, cztery dni po tym jak kometa znalazła się najbliżej Ziemi od czasu jej odkrycia w 1986 roku. Obserwacje trwały do 29 października. W ich wyniku uzyskano zdjęcia kształtu jej jądra, które z grubsza przypomina “ogórka”.

W czasie najbliższego zbliżenia do komety przez misję EPOXI, do czego dojdzie czwartego listopada, sonda znajdzie się zaledwie 700 kilometrów od jej jądra.

Obiekt ten w przypadku komety Hartley 2 ma około 2.2 kilometra długości i dokonuje obrotu co około 18 godzin. Dzięki obserwacjom ustalono jego wielkość, prędkość i kierunek ulatującego z niego materiału. Wszystkie te dane zostały od razu przesłane zespołowi odpowiedzialnemu za misję EPOXI.

Nazwa misji EPOXI pochodzi z kombinacji nazw dwóch poprzednich misji, które ta sonda ma już za sobą: Extrasolar Planet Observations and Characterization (EPOCh) i Deep Impact Extended Investigation (DIXI).

Więcej na temat misji można przeczytać na Polskim Forum Astronautycznym.

(JPL)