Turecki satelita wywiadowczy w 2012 roku

Premier Turcji, Recep Tayyip Erdoğan, zapowiedział w ostatnią sobotę, że Turcja wystrzeli w 2012 roku własnego satelitę wywiadowczego.

Deklaracja padła w trakcie ceremonii wodowania nowego okrętu-amfibii, w Tuzla, koło Istanbułu. Satelita o nazwie Göktürk (turecka nazwa średniowiecznego plemienia Turkutów, praprzodka narodów tureckich) jest budowany przez tureckich specjalistów. Jedna z tureckich agencji prasowych cytowała słowa premiera, że “tym samym przestaliśmy być zależni od zagranicy w konstruowaniu niektórych rodzajów okrętów”. Jednak Göktürk nie będzie jeszcze wyłącznie turecki. Większość jego elementów została zakontraktowana w 2008 roku w firmach Finmeccanica i Thales Alenia Space.

W tym roku na orbitę ma trafić satelita RASAT, pierwszy satelita obserwacyjny skonstruowany przez Turcję, a dokładniej przez Instytut Badań Technologii Kosmicznych Tureckiej Rady Badań Naukowych i Technologii. Start ma nastąpić z rosyjskiego kosmodromu Jasnyj.

Erdogan podkreślił rosnącą samowystarczalność technologiczną rodzimych sił zbrojnych i przemysłu zbrojeniowego. Jeszcze w 2001 roku turecki przemysł mógł pokryć jedynie 25% zapotrzebowania armii, a w końcu 2009 roku było to już 46%.  Wartość tureckiego przemysłu zbrojeniowego w 2009 roku wyniosła 2,4 miliarda USD.

Źródło: Xinhua, Gunter’s Space Page