Mgławica Laguna okiem Hubble’a

Kosmiczny Teleskop Hubble’a, użytkowany przez amerykańską agencję NASA i europejską ESA, dostarczył ostatnio spektakularne zdjęcie serca Mgławicy Laguna. Miejsce to, widoczne jako masywna chmura świecącego pyłu i gazu, bombardowana przez promieniowanie pochodzące od nowych gwiazd, jest tak naprawdę scenerią ukazującą dramatyczne wydarzenia.

Do wykonania zdjęcia użyto instrumentu ACS (Advanced Camera for Surveys). Uzyskano w ten sposób obraz gazowo-pyłowego tworu, rzeźbionego przez intensywne promieniowanie pochodzące od młodych, gorących gwiazd z wnętrza mgławicy, noszącej także oznaczenie Messier 8. Nazwa mgławicy zainspirowana została przez szeroką, podobną właśnie do laguny, wstęgę pyłową, która przecina świecący obłok gazu. Struktura jest widoczna w całej okazałości na zdjęciach przedstawiających mgławicę w szerszym ujęciu, jednak kłębiące się dziwne kształty oraz pastelowe tekstury widoczne na załączonym zdjęciu, zdają się potwierdzać słuszność wyboru nazwy mgławicy.

Zlokalizowana w odległości około 4-5 tysięcy lat świetlnych od nas, w konstelacji Strzelca, Messier 8 jest ogromnym rejonem gwiazdotwórczym, gdzie pojawiające się nowe gwiazdy rozciągają się na dystans stu lat świetlnych. Obłoki wodoru powoli zapadają się i tworzą nowe gwiazdy, których promieniowanie ultrafioletowe z kolei podświetla otaczający je gaz, nadając okolicznym rejonom niesamowity mocny odcień czerwieni. Delikatne i przyciągające oko detale mgławicy zostały ukształtowane dzięki działaniu właśnie promieniowania ultrafioletowego, które rozprasza i poddaje swoistej ‘erozji’ chmury gazu i pyłu.

W ostatnich latach astronomowie badający sekrety Mgławicy Laguna znaleźć jasny i niepodważalny dowód, iż formacja gwiazd przez akrecję materii    z obłoku gazowego zachodzi w tym regionie. Młode gwiazdy wciąż otoczone są przez dysk akrecyjny, który okazyjnie wyrzuca długie dżety materii ze swoich biegunów. Niektóre przykłady tych wyrzutów, znanych jako obiekty Herbig-Haro, zostały znalezione w tej mgławicy na przestrzeni ostatnich 5 lat, wzbogacając naukowców o podparcie modeli teoretycznych, mówiących o formacji gwiazd w rejonach bogatych w wodór.

Mgławica Laguna jest widoczna gołym okiem, w czasie pogodnych i ciemnych nocy, jako mała, szara plamka widoczna w centrum Drogi Mlecznej. Bez użycia teleskopu nie wydaje się być tak oszałamiająca, co spowodowane jest po prostu brakiem wrażliwości na kolory przy tak słabym obiekcie.

Słynny francuski astronom Charles Messier obserwował mgławicę w 18 wieku i umieścił ją w swoim katalogu, znanym wśród miłośników astronomii na całym świecie. Z pewnością jednak nie dane mu było obserwować takiej mnogości detali oraz ferii barw Mgławica Laguna. Na szczęście w dzisiejszych czasach umożliwia nam to Teleskop Hubble’a.