Astronauta Leland Melvin pokieruje działem edukacji NASA

Leland Melvin, uczestnik dwóch lotow wahadłowcem do ISS (STS-122 i 129) został mianowany 12 października na stanowisko wicedyrektora Działu Edukacji amerykańskiej agencji kosmicznej.

Zastępuje Jamesa Stofana, który pełnił ową funkcję od wiosny bieżącego roku. Melvin będzie odpowiedzialny za rozwój programów edukacyjnych NASA. Ma ona na celu zwiększyć udział uczniów szkół podstawowych i średnich w różnych projektach kosmicznych. Jednocześnie ma informować o aktualnych celach i misjach amerykańskiej agencji kosmicznej.

Melvin, syn nauczycieli szkolnych, przyznaje, że został zainspirowany do kariery naukowej. “Byłem świadkiem jak bardzo nauczyciele mogą zmieniać lokalną społeczność i wpłynąć na losy poszczególnych jednostek.” Leland Melvin jest absolwentem inżynierii materiałowej Uniwersytetu Virginii. Od 1989 pracował dla centrum NASA w Langley, w 1998 został przyjęty do korpusu astronautów. W 2003 roku współkierował program “Educator Astronaut”, w ramach którego nauczyciele-astronauci prowadzili zajęcia szkolne z orbity.

Historycznie pierwszą nauczycielką miała zostać Christa McAuliffe, zginęła jednak w katastrofie wahadłowca Challenger. 21 lat później jej dublerka, Barbara Morgan, została drugą nauczycielką w kosmosie podczas misji STS-118.

Nominacja Melvina do funkcji zarządzającej w agencji wskazuje na przekształcenia jakie dokonają się w najbliższych latach w amerykańskim korpusie astronautów. Pozostałe trzy loty wahadłowców (STS-133, 134 i 135) zostały już obsadzone, zaś w najbliższej przyszłości szansą na lot będą tylko pojedyncze loty Sojuzem w ramach półrocznych ekspedycji do ISS. Tym samym wielu astronautów rezygnuje lub przechodzi na stanowiska zarządzające. Taka sama sytuacja zdarzyła się w drugiej połowie lat 70-tych, gdzie wielu weteranów programu Apollo kończyło karierę aktywnego astronauty. Obecnie szacuje się, iż liczba aktywnych astronautów w korpusie obniży się do około 65 osób.