Magnetometry dla Juno gotowe

Goddard Space Flight Center dostarczył firmie Lockheed Martin gotowe magnetometry dla sondy Juno.

Magnetometry, czyli mierniki pola magnetycznego, zaprojektował i zbudował zespół naukowców i inżynierów z GSFC. Instrumenty będą mierzyły z dużą dokładnością natężanie pola magnetycznego i jego zmiany w czasie. Każdy z dwóch magnetometrów wyposażony jest w dwa paramagnetyczne szukacze gwiazdy, służące określaniu położenia. Szukacze zostały zaprojektowane przez Duński Uniwersytet Techniczny.

Naukowcy dzięki nim chcą dogłębnie poznać strukturę jowiańskiego pola magnetycznego. Juno ma wykonać pierwszą w historii mapę tej własności największej planety Układu Słonecznego. Celem jest mapa o dokładności ustępującej jedynie mapom pola magnetycznego Ziemi.

Sonda Juno ma zostać wysłana w kierunku Jowisza w 2011 roku. Magnetometry będą jednymi z 9 przyrządów naukowych statku, którego celem jest lepsze poznanie Jowisza, jego właściwości i przeszłości. Badania mają dotyczyć również jego budowy wewnętrznej, ilości wody i amoniaku w atmosferze, czy zórz polarnych.

Pole magnetyczne Jowisza ma około 20 000 razy większe natężenie niż pole magnetyczne Ziemi. Jego źródłem jest najpewniej rdzeń planety, który stanowi płynny, przewodzący prąd wodór. Podobnie jak w przypadku żelaznego rdzenia Ziemi, ruch wodoru powoduje powstawanie w nim prądu elektrycznego, a ten indukuje pole magnetyczne. Magnetosfera Jowisza rozciąga się na 3 miliony kilometrów od strony słonecznej, a z drugiej, aż do orbity Saturna.

Silna magnetosfera powoduje na Jowiszu powstawanie najjaśniejszych zórz w Układzie Słonecznym. Juno ma bezpośrednio mierzyć cząstki energetyczne je tworzące i jednocześnie obserwować zorze w świetle ultrafioletowym. Będą to pierwsze pomiary tego rodzaju i naukowcy wiążą z nimi wiele nadziei na lepsze poznanie planet typu jowiszowego.

Warta 700 milionów dolarów amerykańskich sonda Juno ma zostać wyniesiona w sierpniu 2011, jeśli nie będzie dalszych opóźnień w realizacji programu. W 2016 trafi na orbitę okołobiegunową Jowisza, okrążając go co 11 dni. Jej misja ma potrwać przynajmniej do 2018 roku.