Glory opóźniony do 2011

Problemy z mechanizmem rozkładania paneli ogniw słonecznych zmuszają przełożenie startu misji Glory na 2011 rok. Satelita naukowy miał zostać wystrzelony 22 listopada 2010, ale na potwierdzenie w Siłach Powietrznych USA oczekuje nowa data startu, 23 lutego 2011. Nie gotowa jest również rakieta nośna dla statku, Taurus XL, co również ma wpływ na odłożenie startu. O opóźnieniu misji Glory informuje serwis Space Flight Now.

W ostatnim raporcie o stanie misji, jej zarządcy doniesli o zmianie daty startu na luty przyszłego roku, aby dać więcej czasu na przygotowanie rakiety nośnej Taurus XL. Wart 424 miliony dolarów amerykańskich satelita miał w tym miesiącu trafić do bazy sił powietrznych Vandenberg, skąd miał być wystrzelony.

Przewiezienie statku wstrzymano najpierw z uwagi na odkrytą usterkę mechanizmu rozsuwającego jeden z dwóch paneli słonecznych Glory. Nie podano jednak szczegółów problemu ani jego rozwiązania. Satelita znajduje się obecnie w zakładach producenta, firmy Orbital Sciences, w Dulles, w stanie Wirginia. Ta sama firma jest dostawcą usługi wyniesienia Glory w kosmos i dostarcza w tym celu rakietę Taurus XL.

Prace nad satelitą Glory / Credits: Orbital Science Corp.Rakieta jest obiektem szczególnej uwagi, gdyż usterka jej osłony aerodynamicznej spowodowała utratę i zniszczenie satelity naukowego Orbiting Carbon Observatory, w lutym 2009. OCO miało być pierwszych w historii satelitą poświęconym obserwacjom gazów cieplarnianych. Nie odłączenie się jednej z połówek osłony spowodowało, że rakieta była cięższa niż planowano i nie osiągnęła prędkości orbitalnej, spadając lotem balistycznym do oceanu.

Komisje powołane przez NASA i Orbital Science nie były w stanie określić definitywnie przyczyny awarii i niepowodzenia. Wskazano jedynie cztery możliwe przyczyny. Amerykańska agencja kosmiczna i producent rakiety kończą wprowadzać zmiany mające wyeliminować możliwość powtórzenia się takiego wydarzenia. Również z tego powodu menadżerowie misji zdecydowali się na jej odłożenie w czasie.

Glory to satelita naukowy, który z orbity okołobiegunowej będzie miał badać bilans energetyczny Ziemi (stała słoneczna) i aerozole atmosferyczne, oraz ich powiązanie z klimatem i pogodą na Ziemi. Badania będą prowadzone trzema instrumentami:
* APS, Aerosol Polarimetry Sensor – polarymetr do badania aerozoli
* TIM, Total Irradiance Monitor – zestaw czterech radiometrów mierzących nasłonecznienie Ziemi promieniami słonecznymi
* Cloud Camera – kamera do obserwacji pokrywy chmur

Gdy Glory trafi na orbitę, stanie się częścią formacji satelitów Afternoon Train (dosł. popołudniowy pociąg). A-Train to nazwa formacji satelitów okołobiegunowych przechodzących w godzinach popołudniowych nad jednym obszarem Ziemi. Tworzą ją (w nawiasie odstęp czasowy między przelotami): GCOM-W1 (4 minuty), Aqua (1 minuta), CloudSat (17,5 sekundy), CALIPSO (6 minut) i Aura. Glory będzie prowadził obserwacje minutę po CALIPSO i 5 minut przez Aurą. Z formacji wyjdzie wtedy satelita PARASOL. Orbita po której krążą satelity tworzące A-Train przebiega 705 km nad Ziemią i ma nachylenie 98,2 stopnia.

Źródła: SFN, NASA