Wymiana Progressów na ISS

Start rosyjskiej rakiety Sojuz-U ze statkiem transportowym Progress 39P / Credits: tv-tsenki

Rosyjski bezzałogowy statek transportowy Progress M-05M odcumował 25 października o godzinie 16:25 CEST. Od końca kwietnia pojazd był przycumowany do modułu Pirs. Dostarczył 2600 kg ładunku (żywność, woda, paliwo) dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Statek Progress nie zostanie od razu zdeorbitowany do Południowego Pacyfiku. Podczas trwającego trzy tygodnie lotu autonomicznego na pokładzie statku zostaną przeprowadzone badania geofizyczne.

Tym razem na terenie kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie trwają ostatnie przygotowania do wystrzelenie następnego pojazdu z serii, Progressa M-08M. Rakieta Sojuz-U wraz z ładunkiem została już ustanowiona na wyrzutni numer 1. Start zaplanowany jest na najbliższą środę o godzinie 17:11 CEST. Cumowanie Progressa do ISS przewidziane jest trzy dni później. Pośród standardowych ładunków logistycznych na pokładzie Progressa znajduje się sprzęt do eksperymentów Molniya-Gamma oraz Coloumb Crystal, jak również urządzenie do szybkiego przesyłania danych, które zostanie zainstalowane na zewnątrz ISS podczas spaceru kosmicznego kosmonautów Skripoczki i Kondratiewa.

W najbliższym czasie na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej będzie panował bardzo duży ruch. Na 2010, po zacumowaniu Progressa, planowana jest jeszcze misja Discovery STS-133 oraz przylot nowej trzyosobowej załogi na pokładzie Sojuza TMA-20. Na 2011 rok przewidziano misje 14 pojazdów kosmicznych, które przycumują do ISS: dwie ostatnie misje wahadłowców, cztery Sojuzy, pięć statków Progres, oraz po jednym locie kapsuł ATV, HTV i Dragon.

(Roscosmos)