Przygotowania na pokładzie ISS do misji STS-133

Na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej trwają przygotowania do misji STS-133. Prócz tego sześciu rezydentów Stacji przeprowadza eksperymenty naukowe.

Start misji STS-133 zaplanowany jest na 1 listopada 2010 roku na godzinę 21:40 CET. Zanim dojdzie do startu, zarówno na Ziemi (w KSC na Florydzie) jak i na orbicie trwają przygotowania. Niedawno wspominaliśmy o zakończonych testach TCDT z udziałem załogi tej misji.

Przygotowania do przybycia promu Discovery są między innymi związane z modułem Quest, skąd zostaną przeprowadzone spacery kosmiczne w trakcie misji STS-133. W tym module astronauta Wheelock we wtorek (19 października 2010) umieszczał narzędzia, które będą potrzebne do spacerów misji STS-133. Ponadto, dziś (20 października 2010) o godzinie 21:41 CEST bezzałogowy statek zaopatrzeniowy Progress 39 odpali silniki, dokonując korekty orbity Stacji. Dzięki temu ISS będzie na orbicie o odpowiednich parametrach do przyjęcia pojazdu Progress 40 (29 października 2010) promu Discovery (3 listopada 2010).

Oprócz przygotowań do przyjęcia promu Discovery, trwają prace nad eksperymentami naukowymi. Wszyscy rezydenci ISS każdego dnia przeprowadzają różne eksperymenty – np związane z biologią roślin i mechaniką płynów w warunkach mikrograwitacji. Rozpoczęły się także przygotowania do rosyjskiego spaceru kosmicznego, który w tej chwili planowany jest na 15 listopada 2010 roku.

Wątek o Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na Polskim Forum Astronautycznym – LINK
Wątek o misji STS-133 na Polskim Forum Astronautycznym – LINK

1 listopada 2010 roku zapraszamy na specjalną relację “na żywo” ze startu promu Discovery na łamach serwisu Kosmonauta.net.